fredag 14 juni 2013

Riesling


Din Blomstertid


Nära våra barn var var små delade vi många
goda stunder. Nu träffas vi allt för sällan men
jag har förmånen att lyssna på dem när jag
vill (ganska bra va!).
Carina & Urban Ringbäck har skrivit och
gjort många texter och mycket musik som
berört mig genom livet. En gammal låt som
satt spår är "Din Blomstertid", låten börjar
med rasslet från grusgången upp till kyrkan
där skolavslutningen väntar och man hör
gnisslet av den gamla kyrkdörren och sakta
höra man barnen sjunga "Den blomstertid
kommer". Därefter följer en annan låt och
en annan tolkning.
" Den blomstertid nu kommer- som hörts
många gånger- betyder något mera idag.
Vår blomstertid kommer, jag vet att den
kommer, en sommar som aldrig tar
slut".

Idag har jag fått förmånen att att gratta
en superfin och söt student som tar klivet
ut livet. Så härligt!
När kvällen kommer så går det inte att
undvika saknaden av den studentfest jag
inte fick göra. Då är det ändå en stor tröst
att sjunga med med Ubbe och Carina:

Vår blomstertid kommer, jag vet att den
kommer, en sommar som aldrig tar

slut".
Jag har stavat och textat orden många 
gånger och även i kväll, men tänk vilket
hopp ändå- en sommar som aldrig tar
slut!
När vemodet försöker slå fäste i mig 
plockar jag fram min lilla 
"ministudent" och då måste man bara
le igen eller hur?
(Du som vill lyssna på låten kan söka
upp den på: 
"SPORTIFY", jag lyssnade alldeles
nyss.)







































Idag blir det ett vintips!
En riesling under 80kr som är alldeles
förträfflig. Att dricka på bryggan eller
i båten. Eller till en god förrätt kanske
med lax eller något i den stilen.
Jag måste säga att detta var en prisvärd
liten överraskning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar