lördag 26 januari 2013

Nytt fröknäcke

VÄRDIGHET

Just nu läser jag själavård på skolan ett ämne som fängslar på många sätt. Varje människas rätt är att bli bemött på ett värdigt och respektfullt sätt. I boken jag läser finns en viktig berättelse som får oss att förstå.

En religionspedagog berättar om sin mammas dagliga möte med en man som heter John. Han gick i trasiga kläder och såg tärd ut. Han ägde sin egen lilla täppa men förmådde inte försörja sig själv. John råkade alltid passera mammans hem alldeles vid lunchtid nästan varje dag och var skyndsamt påväg "någon annanstans". Hans mamma sa då alltid " Jag ber om ursäkt John" som om hon hindrade honom i hans förehavanden, och fortsatte sedan: "Jag lagade för mycket mat idag igen och jag vill inte att den skall bli förstörd. Snälla kom in och ät". Johns standardsvar brukade vara "Jag har redan ätatit, men jag tycker också illa om att mat förfars". Sedan gick han in och åt. Mamman tackade sedan John för tjänsten och var dessutom tacksam för alla nyheter John förmedlade från byn. Spelet var mycket trovärdigt men båda visste att den andre visste. En dag frågade pedagogen sin mamma varför hon inte helt enkelt sa "John nu är maten klar kom in och ät"? Han fick ett svar från sin mor som han aldrig glömt.
"John skulle bli sårad om jag sa så. Och jag skulle kunna få för mig att han var skyldig mig någonting. De fattiga är tvärtom en gåva till oss och vi står i skuld till dem".





En vän till mig på skolan gav mig det här nyttiga receptet. Du som gillar det  fröknäcket jag delat med mig tidigare kommer att även gilla detta! 



Jag har inga exakta mått, utan man häller i lite efter tycke och smak till det blir en tjock smet. Smeten är kladdig och lös.

Till en plåt:
ca 3 ägg
ca 2 dl riven ost
ca 1-1½ dl pumpafrön
ca 1 dl sesamfrön
ca ½ dl linfrön
ca 3 msk chiafrön

...eller andra frön man gillar...

Rör ihop ingredienserna, smeta ut tunt över hela plåten på bakplåtspapper. Strö ev lite flingsalt över, och grädda i ca 250* i ca 8 min. Ha koll så att det inte får för mkt färg, kan då smaka lite "bränd ost". Om det fortfarande är mjukt - låt det hellre stå en bra stund i eftervärmen så att det blir riktigt hårt. Däremot kan man med fördel skåra brödet innan det hårdnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar