torsdag 20 februari 2014

Lax med lite frö

Nu är det snart vår!



Det är målet som räknas


Idag hörde jag en tänkvärd berättelse, jag ska försöka
återberätta den:

På en skola någonstans i Sverige hade man planerat för
en spännande löpartävling.  Loppet var 100m på någon
fin stadium med uppmärkta banor att springa på. Olle
en liten kille med Downs syndrom skulle vara. med och
tävla. När startskottet gick var Olle inne i sina egna tankar
och missade starten, någon påminde honom och han
sprang iväg. Olle kom sist över mållinjen. Trots det tar
han ett vinnarvarv runt publiken och ropar glatt
"jag vann,
jag vann, jag vann". Någon "duktig pedagog" rusar fram
till Olle och försöker förklara.  -Visst var du duktig och
sprang jättefort men man kan inte riktigt säga att du vann.
Olle tittar förvånat och med stora ögon på läraren:
- men på bana 5 var det jag som vann!


Tänk om vi kunde sluta tävla mot varandra. Det räcker
ju att vi vinner vårt eget lopp. Vi behöver inte mäta
varken prestationer eller prylar inför varandra!
Var
och en av oss är ansvariga för vårt egen resa och
hur vi fram fram på den vägen och framför allt
att vi når det målet vi bestämt att komma till.

"Man har bara makt att förändra sig själv. Man
kan aldrig förändra någon annan"










Jag gjorde en enkel och god lax häromdagen.

Varje portionsbit pepprade och saltade jag.
Strök över lite honung och strödde lite goda
fröer över. Tex sesam i olika färger, solros,
pumpakärnor eller vad du har i skåpen.
Lägg i form eller  på bakplåtspapper,
in i ugnen 200 grader, 15 min.
Klart! Lägg på en vacker salladsbädd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar