lördag 22 mars 2014

Lövbit


Nu blir jag sittande här ett tag!

Praktik

Jag har just nu förmånen att göra praktik
på Frälsningsarmén. Få inblick i deras
sociala arbete via Hannas VarDagsRum. Det är 
svårt att ana hur mycket som görs innanför
denna dörr. Fantastiska eldsjälar som gör
storverk i Jönköping. Nästa vecka har man
vad man kallar sin "sociala vecka", där man
kan titta in och se vad som händer. En 
debattkväll med politikerna i stan(tis 18:00)
och en utställning.
Många solskenshistorier finns att berätta ur
vardagen i VarDagsRummet.
En kvinna kom med en glasburk med mynt som hon
sparat ihop. Orden blev en skylt i utställningen:















 Förra helgen sken solen från klar himmel och
då passade vi på att kapa och klyva ved. Nu
är foten i gips så nu får jag ägna mig åt lite
mer stillasittande aktiviteter tills mina sena
har läkt.


Annas´s sallad med lövbit för 4 personer


Recept i repris beroende på att Victoria igår hade lagat detta och påminde mig om detta goda och inte så krångliga recept. Min syster Anna är den som givit mig det.

600 gr lövbit
1 msk socker
2 msk kinesisk soja
2 msk rapsolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
1 tsk hackad chili

Blanda ihop marinad och strimla köttet. Blanda allt och låt stå i ca 30 min.

Lägg på serveringsfat eller individuell tallrik:
Crispsallad eller vad du har, rödlök, tomater, gurka. Koriander som garnering och så pressa över 1 st. limefrukt på salladen.

Stek köttet i het panna och torka ur all vätska.
Lägg köttet i mitten på tallriken och i salladen.
Strö gärna över lite feta ost. Anna tycker den är bäst den med”det blåa fåret på”.
Strö över lite oliver om du har det hemma och inte tycker det är onödigt att öppna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar