fredag 23 maj 2014

Grillade revben


Människosyn


Om du inte har funderat på det tidigare så börjar det
bli dags nu. Fundera över din personliga syn på dina
medvandrare. Det är enkelt att slänga ur sig att alla
har självklart lika värde men lever jag så?
Respekterar jag alla som individer likvärdiga mig själv?
Tiggare som välbärgad, homo som hetro, SD som
Moderat, svart som vit, gnällig som tålig, överviktig
som smal, vacker som ful. Självklart
tycker jag inte att vi ska acceptera alla åsikter och
beteenden hur som helst men vi måste se att det är en människa
precis som jag bakom den där fasaden. Inte kan
man klara att gilla alla men man kan respektera.
Kanske lyssna utan att vara elak och fälla kränkande
kommentarer.
Ingemar Olsson skriver i sin sång "kom och gå en mil
med mig i mina mockasiner". Ibland kanske vi ska
stanna upp lite och försöka förstå varandra, alla bär
vi ryggsäckar som tidvis blir lite för tunga och då
kan det vara lättare att skicka med ett varmt ord än
något som kränker och sårar.
Skala vi av varandras fasader och förklädnader tror
jag att vi snabbt ser den lilla människan som döljer
sig där och som är lika värdefull som jag själv. Oavsett
läggning eller ursprung så är vi alla lika mycket
älskade av Gud.
Vårt människovärde är vägt i guld och vi väger
alla lika mycket på den vågen!



Senaste numret av BUFFE kan ni hitta det här
goda och enkla receptet på revben.
LG bjöd mig på detta förra söndagen och
det var fantastiskt gott!




































































Här är ramslöken planterad och lite salladsfrö i jorden= nyanläggning i stenrösen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar