fredag 10 januari 2014

Morning glory







Resorten, Bitter Ljuv

Ibland väcks minnen till liv av dofter, ibland av musik, ibland till platser som jag återkommer till. Det kan bli överaskande för det jag minns kan tyckas vara helt borta och så blir allt så överrumplande och tydligt. Kanske minns jag allt som hänt mig men min hjärna sorterar och gömmer saker i glönskans vrår i min hjärna. När det behövs så är det plötsligt där så tydligt.
Just nu är jag mitt i mitt Paradis och där plötsligt kommer minnenrna fram så tydligt. Varje morgon simmar jag 40 längder i poolen, ja det är inte så häftigt långt, varje längd tar bara 1 min. Minnerna kommer och går när jag simmar. Plötsligt är det så gräsligt tomt att simma utan Cina, vi simmade varje morgon tillsammans och nu ligger jag här själv och sprattlar. Ja det blir en stund i paradiset som man kan kalla ”bitterljuv”.
Att läsa böcker är just nu min stora sysselsättning.  I boken ” Modet att ingenting göra” skriver Lars Björklund så förståndigt.
”Vid sidan av kärlek, förlåtelse och försoning är glömskan en av livets möjliga vägar ur mörker och tomhet. Förakta inte glömskan, den ger dig möjlighet att leva.”
Här i Paradiset kommer lite då och då vackra skatter fram ur glömskans rum och det får göra så. Ibland får den bitterljuva känslan komma för att om en stund ändå bli mest ljuv.
Vi, jag och LG , vi pratar om Cina och Axel här varje dag. Det hade varit ännu roligare utan Er!




Nu till en god lunch eller ett gott tillbehör. en gammal favorit.

MORNING GLORY



800 gr morning glory (kan ersättas med mangold)

2 st vitlöksklyftor och lite stark chili

4 msk matolja

2 st köttbuljongtärningar upplösta i lite vatten

böngroddar

salt och svartpeppar






Dela morning gloryn på hälften. Hacka vitlöken och fräs den i olja i en wokpanna. Lägg i morning gloryn och låt woka tills den mjuknar en aning. Vänd ner böngroddarna. Smaksätt med köttbuljong, peppar och eventuellt salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar