onsdag 23 april 2014

Vongole med Stefano Catenacci


Frälsarkransen

Frälsarkransen är ett böneradband som biskop
Martin Lönnebo givit oss. Kransen består av
18 pärlor, 12 runda med var sitt namn och 6 avlånga
tystnadspärlor. Jag tänkte skriva lite av Martins texter
till varje pärla. De är utformade som en liten
pilgrimsvandring. Det finns flera sådana leder i vårt
land som bygger på Lönnebos Frälsarkrans. Mina texter
har jag hämtat från Tycklingestigen i Vadstena
Pilgrimscentrum. Jag har textat en liten runda som man
kan följa på Gullbrannagården. 
Jag tänkte nu dela med mig av lite av dessa texter framåt
på min blogg.


Ni måste bara kolla på Timells matlagningsprogram. Jag
tycker de lagar så väldigt god mat där. 
I helgen bjöd Lars-Gunnar mig på vongole!
Det var supergott. Gå gärna in på recept.nu så ser
man hur de gör.




Spaghetti vongole av Catenacci

Ingredienser

320 g
 rustichella d´Abruzzo spaghetti

0,5 kg
 vongolemusslor

2 dl
 vitt vin

4 klyftor
 vitlök

6 
 små röda torkade chili

10 
 cocktailtomater, delade i fyra delar

2 msk
 persilja, strimlad

1 dl
 extra jungfruolja


 salt

Gör så här

. Lägg vongolemusslorna i kallt vatten med en näve havssalt. Låt dem ligga i ca 1 timme, skölj sedan vongolemusslorna ordentligt under rinnande vatten.

.

. Skala och skiva vitlök.

.

. Värm olja i en kastrull, häll i musslor, därefter vitlöken, vitt vin och täck med lock, låt det koka i 30 sekunder, häll sedan i tomaterna, smaka av med salt och chili.

.

. Koka pastan i saltat vatten, sila av den riktigt al dente, vänd ner pastan i vongolesåsen. Tillsätt persilja och servera.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar