onsdag 11 juni 2014

Ostron





Älskar pioner, igår planterade jag pioner på vår ö.


Läkarmissionen

I morgon blir det en tur till vår huvudstad.
Jag är invald i styrelsen för Läkarmissionen,
det ska bli spännande. LM är en 56-årig
svensk hjälporganisation. De startade 1958
med att stödja missionssjukhus i Sydafrika och
Indien. Därav namnet, idag innefattar verksamheten
mycket mer än sjukvård. 
När jag bara var 13 år var jag med mamma och pappa
i Sydafrika och jag minns att vi besökte just
det sjukhuset i White River tillsammans med familjen
Palm. 
Läkarmissionen arbetar idag i
40-tal länder i fyra världsdelar. Biståndsarbetet
riktar sig främst mot självförsörjning, utbildning,
social omsorg och humanitärt bistånd.
Arbetet är långsiktigt och bygger på hjälp till
självhjälp. Hundratals fd gatubarn lever idag
ett vanligt liv. Läs- och skrivkurser för 
analfabeter öppnar helt nya möjligheter. Träden
som planteras kan förändra en hel by. 
Insatser görs i huvudsak direkt med lokala
partners.
Blir du nyfiken kan du läsa mer på deras
hemsida och du kan också få bli en
"Skyddsängel".













Vi åt lite annorlunda ostron i helgen. Fick
ett tips från min Canadavän.
Lägg en bit mozarella på varje ostron och
gratinera!
Vi blev lite Italien inspirerade så när vi
tagit ut ostronen smaksatte vi med några
droppar balsamvinäger och lite färsk 
basilika.
Smakade riktigt gott!














En bok jag just avslutat som jag gärna tipsar om till hängmattan i sommar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar