fredag 16 augusti 2013

Mangosalsa


VÄNNINNOR

Jag vet inte varför vemodet bara lägger sig som en
tung kappa över mig när jag närmar mig slutet
av augusti. Under den där kappan i kroppsvärmen
frodas saknaden och tomheten. Den bara växer som
en ballong där under.
Saknaden efter en nära vänninna är svår att beskriva.
Någon man delar i stort sett allt med. Vi har varit "bästisar"
sedan söndagskolan, ibland riktigt osams men alltid hittat
tillbaka till varann, så har det varit hela livet. Vi har delat
semestrar, barnuppfostran, klagan ,besvikelser och sorger, ja i
princip allt i vårt 50-åriga liv. Vi fick förmånen att ändå ta
avsked av varandra, delat en del av döden. Men fy attan
vad jag saknar henne!!!
När ballongen under kappan håller på att spricka måste jag
försöka plocka fram tacksamheten. Tacksam för att få
dela det mesta av livet med en väninna i över 50 år, det
är stort det.
Detta skriver jag inte för att någon ska tycka synd om mig,
det gör jag tyvärr tillräckligt mycket själv ibland. Jag skriver
det till dig som har en alldeles egen väninna. Jag har först
nu fattat att det är inte så många som har den förmånen att
ha en riktigt nära väninna.
Har du fått denna gåva i livet glöm inte bort att vara rädd
om den och vårda den ömt.

I förra bloggen pratade om syrrans goda middag. Här kommer
ett recept till från den kvällen. Ett tillbehör till grillat, fräscht
och friskt.

Mangosalsa

1 stor mango alt 2 små
1 röd chili
1 msk pressad lime
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
Skala och tärna mangon. Kärna ur och
finhacka chilin.
Blanda samman allt!



Idag blir det trevlig golftävling! Ser någon en EAGLE så är det min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar