onsdag 22 maj 2013

Grön sparris sallad.

Änglar finns!

Idag hade jag förmånen att lyssna på en liten ängel! Ja, det finns sådana runt omkring oss både de vi ser och inte ser.
I somras lyssnade jag på henne som sommarpratare och idag live. En kvinna sprudlande av liv och glädje som verkligen smittade av sig.
Har du en stund över så lyssna gärna på hennes sommarprogram, jag har lagt länken här.



Kallas ”Morsan” av de prostituerade på Stockholms gator. I vintras sändes tv-dokumentären Ängeln på Malmskillnadsgatan om hennes volontärarbete. Utsattes som barn för sexuella övergrepp och sålde sin egen kropp för första gången som 16-åring. Gled som vuxen in ett långvarigt missbruk av alkohol och tabletter. Blev frälst som 59-åring och tron gav henne kraft att ta sig ur missbruket. Nästan varje fredagkväll under 16 år har hon gått ut på stan för att med hjälp av smörgåsar och varm choklad sprida värme och medmänsklighet.
– Jag ska berätta om en barndom som ingen skulle behöva uppleva, ett vuxenliv där det ofta varit kaos omkring mig, men också om att jag idag har ett spännande liv som jag aldrig kunde drömma om för 17 år sedan.


http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/116687?programid=2071

På TV4 i veckan gjorde Lisa och Myllimäkki en ljummen potatissallad som såg underbart god ut. Just nu försöker vi att undvika potatis så vi gjorde en egen variant med inspiration av vad vi sett och det blev supergott!



Dressing.
1 tsk ättika
1 tsk socker
blanda!
2 tsk creme frech (vi hade ingen grädde)
salt och svartpeppar
en halv hackad charlottenlök
hackad dill, en halv kruka.
Koka ett knippe grön sparris, skär i 3 cm bitar, koka 3 min
Finhacka ett halvt paket färska sugar snaps.
Blanda samman allt, låt sparrisen vara varm från grytan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar