torsdag 2 maj 2013

Ramslök-den vilda vitlöken

Glädje och lycka!

Jag fortsätter dela med mig av vad Patrica
Tudor Sandahl skriver. Hennes klokskap
kan vi inte få för mycket av.

Lyckan är en härlig känsla, men den
är aldrig permanent. När som helst
kan den vändas i motsats då 
förutsättningarna inte längre finns.
Vips är lyckan borta!
Glädje är av helt annan art. Den är
förankrad djupt inom oss, en
livshållning som finns kvar även när
tillvaron mörknar och lyckan försvinner.
Vi är skapade till denna glädje, vi
föds med den i våra hjärtan. Någon
har kallat den för bottenglädje. Man
behöver bara se ett litet barns ansikte
för att se glädjens återsken och ana
vilken kraft den har.
Men nån stans på vägen har många
tappat bort den och istället fallit offer
för lyckans gissel. Vi har blivit
"lyckomaner", experter på att finna
nya sätt att njuta men som aldrig
blir riktigt nöjda eftersom den djupa
glädjen saknas.
Var GLAD! Men det krävs mod för
att låta bottenglädjen flöda fram i
en värld fylld av bedrövelser.


Inte mycket kan slå en klippa i Bohuslän tycker
jag! Men man tager vad man haver...Under mossan finns det faktiskt lite klippor på vår tomt. Den
gamla soffan från 30-talet finns kvar och nu bara skrapa bort ett lager
mossa. Och vad hittar vi där? Tallholmsklippor! Det duger gott åt oss!
Men oj, när jag tar bilden flyger en gräsand(tror jag, det gick så fort)
iväg från sina ägg. Får väl lägga projektet på is så länge!


Nu när våren är här vill jag slå ett
slag för RAMSLÖKEN, denna ljuvliga
ört. Även kallad vild vitlök, växer på
ex. Gotland. Jag har bara köpt den
frystorkad. Den är så otroligt använbar
och vacker. På grönsaker, på potatis
som du kör i ugnen. Såser, pesto...
Hittar du en burk så köp!!









1 kommentar:

  1. Följer din blogg sedan en tid tillbaka. Hittade den av en slump. Du har många goda och kloka tankar som jag med stort intresse tar del av. Livet är en häftig blandning av glädje, sorg och stundtals lycka!Fortsätt att dela med dig av dina tankar!

    SvaraRadera