måndag 24 juni 2013

Laxburgare med avocadoröra

Empati

Midsommar är en helg som har ett alldeles speciellt värde. 
Ingen gång kollar man väderleksrapporten som till denna
helgen. Det känns som denna helgen är porten in till den riktiga sommaren. Skolan är slut och nu är det 
verkligen sommarlov. (det har faktiskt jag också)
Vi invigde sommaren med en riktigt stor och "sommrig"
ö-fest. Det kom "några tårar från himmelen" som Robban
sa till mig och sen brydde vi oss inte så mycket om
sommarskuren.
Tiden går så fort en kväll när vi är så många och man
hinner inte prata så mycket som man vill med alla. Jag
han dock prata en stund med en klok kvinna. Hon 
berättade att en elev på skolan kommit till henne för
det fanns inte pengar i elevens hem så det var möjligt
att följa med på en avslutningsresa. Så sorgsamt att
det är så i vårt fina land. 
Eleven fick "låna" 500 kr
med en uppmaning att eleven värd det och att eleven
verkligen hade en stor potential!
Empati  är att känna med andra och inte bara för.
Det är en konst att att lyfta sig över sitt eget jag,
att sätta sig in i andras känslor och att anstränga 
sig för att se världen ur den andres horisont. Eller
att inse att den andras önskningar har lika stort
värde som ens egna.
Den som lyckas med det har mycket att vinna!
Det finns en särskild lycka i att sätta sig själv
 i andra hand. Vardagen är full av tillfällen där
man kan ge andra förtur! 
Ut och pröva lyckan!










Idag blir ett recept som jag har prövat 2 ggr nu. Det kommer från "Salt & Peppar" nr 2, 2013.  (Hemköp)
Härliga burgare med lax och mumsiga tillbehör.
Jag är ju en avocadoälskare så därför blev detta
en favorit!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar