söndag 2 juni 2013

Gräddfilssås

Fokusera på det positiva

Har nu snart avslutat mitt första läsår på         

Liljeholmen. Vi har under vårterminen varit
indelade i 5 grupper som har skapat en del
av en "krisplan" utifrån 5 åldrar i livet. Från
spädbarnsålder till gammal och trött. Varje
grupp redovisade och en grupp skulle 
speciellt granska någon annans specifikt.
Lusläste det min grupp skulle granska och det första man fann
var ju vad de hade missat och vad jag tyckte
de kunde gjort bättre. 
När vi skulle sammanställa
vår "kritik"var det någon i min grupp som började
fundera över hur våra instruktioner var, då 
fanns att läsa följande:
En viktig uppgift ni har är att lyfta fram
vad som är bra med arbetet och varför.
Då plötsligt var det dax att börja från början.
Den stora upptäckten var att när jag plötsligt
började fokusera på det positiva, upptäckte jag
hur mycket bättre den andra gruppens arbete var.

Allt resulterade i en dag där alla presenterade sina
project på massa olika sätt, men fokus var att 
lyfta fram allt bra och positivt.
Tänk så mycket
mer jag fick lära mig den dagen.
Det blev också en liten tankeställare för mig.
Så mycket mer det ger att fokusera på vad någon
gör bra här i livet istället för att leta fel.
Framför allt blir jag själv då den största
vinnaren.


Blommorna på bilderna är tagna igår kväll
på Tallholmen. Allt är så "skirt" och vackert
just nu. 
"Skirt" är ett märkligt ord, jag använder
bara det på våren när jag skabeskriva 
Guds underbara natur!  

Idag ska ni få tips på absolut världens

godaste och enklaste sås till sillen och
den färska svenska potatisen.
Jag mäter aldrig utan smakar mig fram
ni får utgå från detta och öka eller
minska efter behag.

Gräddfilssås
3 dl gräddfil
2-3 msk sillspad
(från den sillen du ska äta)
Ett knippe hackad dill
1 msk aromat.
Blanda runt och det är klart 
att servera!


1 kommentar:

  1. Hej Maria o Lars -Gunnar!

    Ska jag prova att göra i helgen!

    Ha en bra helg!

    Lasse /Rigmor

    SvaraRadera