tisdag 17 december 2013

Honungs och kanelköttbullar


Innerhjärtat


Henning Mankell fick en gång en fråga om vad
han skulle gjort i livet om han inte blivit
författare?
-Musiker självklart. Det är den största konstarten
av alla.

Musiken öppnar dörrar till mycket. Musik är nyckeln
till en andra dimensioner. När orden tar slut har
vi musiken kvar.
Musik är en sådan skatt som jag tror vi måste lagra
väldigt mycket av medan vi kan. Jag tror att den kanske
lagras i en annan dimension av hjärnan. Eller varför inte
i "innerhjärtat"? För att vi ska ha nytta av den en dag
i livet när av någon anledning
våra ord tar slut.
Just idag har njutit av tystnaden en hel dag
på Bjärka Säby Slott. Njut av vackra slottsbilder!





Ett recept kommer nu som min kurskamrat tycker
är ett måste till jul. Jag ska pröva. Hoppas att också du
blir sugen. Tack Ann-Marie!









Honungs och kanelköttbullar
4 port.
½ dl havregryn, 1 msk potatismjöl, 1 dl vatten, ½ dl grädde, ½ gul lök, 1 ägg, 1 msk flytande honung, 500gr blandfärs, 1 tsk kanel, salt, sv. Peppar.
Blanda havregryn och, potatismjöl, vatten och grädde. Låt stå så att havregrynen får svälla i ungefär 10 min. Skala och riv lök. Blanda lök, ägg och honung med gräddblandningen. Tillsätt färs och blanda om ordentligt. Tillsätt kanel, salt och svart peppar. Rulla till köttbullar och stek

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar