torsdag 6 september 2012

Pyttepajer


Bättre att tända en brasa än att förbanna mörkret och kylan!

September är en svart och mörk månad för mig och mina nära. Fast man försöker hålla "stånd" så kryper det på mig. 
Idag har det varit en underbar sensommardag med
en morgonpromenad i skogen där vi hittade "magiska" svampställen , vilken lycka! 
- Ändå, när det blir kväll så blir det så mörkt, så tungt, känns som det knappt kan bli ljust igen. Jag har "i alla fall" tänt en brasa så det står härliga till! Nu hoppas jag att värmen och ljuset ska smyga sig närmre mig! Jag har samlat ved för många kalla mörka stunder!
Idag blir det en beprövad läckerhet


Pyttepajer
Tillverkas i engångs alminiumformar
Det här behövs till 30 st:
3 dl vetemjöl
75 gr smör
1 ägg
1 msk vatten
Lökfyllning (15st):
1 stor gul lök
1 msk smör
0.5 dl grädde
1 ägg
 1krm salt
0.5 krm peppar
0.5 tsk timjan
0,5 dl riven lagrad ost
Tomatfyllning (15st)
1 stor tomat eller 2 mindre
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
0,5 dl grädde
1 ägg
1 krm salt
0,5 krm peppar
0,5 tsk basilika
1 dl riven lagrad ost
10 svarta oliver u kärnor
Gör så här:
1.   Arbeta snabbt ihop degen och låt den vila i kylen medan du gör fyllningarna
2.   Sätt ugnen på 225 gr. Skala och hacka löken lagom fint och fräs den i smöret
3.   Blanda löken med grädde , ägg, kryddor och ost
4.   Hacka tomaterna och pressa vitlöken. Fräs ihop det i smör på en panna
5.   Blanda tomathack med grädde, ägg, kryddor och ost. Skiva oliverna
6.   Tryck ut degen i alminiumformar, typ mazarinformar. Fördela fyllningarna och lägg på oliver på tomatfyllningen.
7.   Grädda i 15 minuter. Serveras ljumna. Kan frysas och värmas och kan med fördel göras flera dagar innan festen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar