tisdag 25 september 2012

Äkta Caesarsås


Rosengården


Ingen kan någonsin ha hört eller sett något så vackert som det jag hörde och såg i min fader konungens rosengård. Jag stod stilla och höll min fader konungen i handen. Jag ville känna att han var där, för det var så vackert att man liksom inte stod ut med att se det ensam. Och min fader konungen klappade mig på kinden och sa: ” Mio, min Mio tycker du om min rosengård?
Jag kunde inte svara, för jag kände mig så underlig, nästan som om jag höll på att bli lessen, och ändå var jag ju inte alls lessen utan tvärtom.
Jag tänkte säga till min fader konungen att han inte fick tro att jag var lessen. Men innan jag hann säga någonting alls, sa han:
“Det är bra att du är glad. Fortsätt med det, min Mio" 












Visst är hon fantastisk Astrid Lindgren, vilka vackra ord att beskriva något vackert!

Nu kommer världens bästa Caesarsås, ursprunget kommer från min vännina Eva Sundström som är en fantastisk matkreatör! 



Hotel Smålands CAESARS sås

4 ägg kokta max & min 3 min
3-4 msk vitvinsvinäger
4 tsk fransk senap
1,5 tsk salt
1 tsk mald svartpeppar
1,5 dl purjolök- det gröna
8 dl olja (ej oliv)
2 st vitlöksklyftor
2 tsk worcestershiresås
1 tsk pressad citron
12 små ansjovis eller sardeller (smaka av)
2 dl färskriven parmesan ost

Koka ägget 3 minuter, får ej spricka, lägg i varmt vatten när det börjar bubbla- ta tiden 3 min. Viktigt att ägget blir riktigt löskokt. Gröp ur ägget med sked direkt ner i mixern/matberedare.
Lägg också i senap, vinäger, salt, peppar, och purjo. Mixa.
Droppa sedan sakta ner oljan under kraftig mixning.
Stanna och lägg ner vitlöken , worchestern, citron och ansjovis och mixa igen.
Blanda nu ner den rivna parmesanen. Är den för tjock kan man späda med vatten.




FÖLJ RECEPTET NOGA! LYCKA TILL!   Maria





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar