onsdag 12 september 2012

Rosepepparsås

Så glad, så tacksam!

Sommarens sista ros?
Nu är mina första 3 dagar på skolan tillända! Känns som jag börjat 1:a klass igen- då älskade jag min fröken nästan mer än Mamma!

Nu har jag fått tre underbara "fröknar"..... så superbra! Så duktiga och kompetenta, så vackra och med sådan utstrålning.  Jag behöver bara sitta, lyssna och suga till mig så mycket jag bara får in i min lilla skalle! Tänk att just jag kom in på den här linjen!
Jag skulle så gärna vilja dela med mig allt jag lärt mig om jag bara kunde! Det blir istället en dikt av Zink som vi började dagen med:


Att du skall bli oberörd
av sorgen,
oberörd
av andra människors livsöden -
det önskar jag dig inte.
Så tanklöst får man bara inte önska.
Men jag önskar dig
att ständigt
någonting rör vid dig,
något som jag inte riktigt kan beskriva.
Det heter nåd.
Nåd är ett gammaldags ord,
men den som upplever nåden
ser den som morgonljuset.
Man kan inte bestämma sig för
eller tvinga sig till nåden.
men när den rör vid dig,
så vet du:
den är skön.


Nu kommer en användbar sås. Från början på hotellet hade vi något som då kallades, Kassler med rosepepparsås,  mycket uppskattat.  Kasslern skar man i 2 cm tjock skiva, gjorde ett snitt och fyllde med en bit greveost och två tomatskivor ovanpå. In i ugnen och sedan ROSEPEPPARSÅS ovanpå. 
Nu har vi nästan slutat äta kassler?? Såsen består dock, enkel och mycket god! Gott till helstekt fläskfile, kycklingfile ja nästan till det mesta. En vacker sås som du garnerar med några rosepepparkorn och persilja, tänk så tjusigt!



Rosepepparsås
6 pers
c a1 msk smör
2 msk finhackad gul lök
1,2 -2 tsk rosépeppar
1 msk tomatpuré
4 dl creme fresch
1 tsk kinesisk soja
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk konjak
lite salt
Fräs lök , mör och rosépeppar utan att det får färg. Tillsätt tomatpuré.
Tillsätt allt övrigt och låt koka 3-5 min.
Såsen är klar, kan förberedas hit och värmas senare.
Håller sig fint i kylskåpet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar