söndag 16 september 2012

TRATTKANTARELLSOPPA & CO


Trygghet och livs-val.

Just nu ägnar jag en hel del av min tid till "utvecklingspsykologi". Så mycket självklart men ändå inte självklart.
Redan från första levnadsåret är det så mycket som kan gå fel. Bara 65-70% av våra små bebisar känner full trygghet från livsstarten! Så rullar livet på för dem..... hur ska dessa barn känna tillit att välja och hitta rätt spår i livet?

Det är så lätt att se på och bedöma 
det vi ser runt omkring. På gatan, 
i matkön, på krogen ja precis överallt. 
Alla har inte en trygg uppväxt 
och alla barn blir inte bekräftade  
och sedda. När ingen har kollat på
mig tillräckligt så måste jag kanske 
göra något så dom ser och
då kanske jag hamnar bakom 
lås och bom.

 Det är inte så svårt att vara inlåst när du vet att någon ser dig
 och släpper dig fri! 
Jag tror att vi alla kan göra något mot alla dessa otrygga. 
Det behövs ibland så lite
så lite. 
Jesu ord i bibeln är viktiga att bära med sig
 " allt vad du gjort mot dessa mina minsta
har du gjort mot mig". 





 Inte svårt att sitta i bur på en fängelse ö när du vet att du är älskad och fri!

I skogen finns det massor av begynnande trattisar, bara ut och plocka!
Nu ska jag dela min trattis-soppa som jag nästan väntat på att dela. Det viktigaste med den här soppan är tillbehören, det gör hela soppan.

När jag kollade receptet upptäckte jag att det kom från Allt om Mat nr 9 1993. Det var Carina som bjöd på den första gången och sedan dess har den ätits varje år nästan



Trattkantarellsoppa & Co
4 pers
Gamla minnen från hotellet! Carina o jag.
6 dl färska trattkantareller eller
30 gr torkade
0,5 gul lök
2 msk smör
3 msk vetemjöl
0,5 msk tomatpure
7 dl vatten + ev
blötläggningsvatten
1.5 st svamp- eller
grönsaksbuljongtärning
2 dl vispgrädde
1 msk citronsaft
4 dr tabasco eller en doft
av cayenne
2 msk sherry
Tillbehör:
2 dl lätt creme fraiche
1 finhackad röd lök
1 dl hackad persilja
Gör så här:
1.   Blötlägg kantareller 1 timme
2.   Fräs löken glansig i smöret. Sila upp svampen, men tag vara på blötläggningsvattnet, fräs svampen några minuter m löken.
3.    Kör ner tomatpuré, o vetemjöl, och vispa ner vatten+ blötläggningsvatten i omgångar
4.    tillsätt buljongtärning, grädde, citron, tabasco och sherry
5.   Sjud soppan i 10 min, servera den het med tillbehören i separata skålar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar