tisdag 11 september 2012

Räkpanna



Sedd och bekräftad.


Pilgrimsvandring bland Martin Lönnebo's visa ord.




Idag har jag haft en ”lära för livet dag”.  På schemat har det stått ”gruppsykologi”.
Bemöt en person som du tror att den vill bemött, våga vara beroende av varandra ömsesidigt. Empati, en aktiv handing, inlevelse i en annan persons känslor. Ett konstycke som behöver mycket träning kanske tom gå en mil i den andres mockasiner.
Det var väl det Emil visste att Alfred hade tränat på när han utsläppt från snickarboden slår sig ner bredvid Alfred. – Du och jag Alfred, - Du och jag Emil! Nu går vi och ”bader”.









Vacker morgon på Liljeholmen





Nu kommer "ett säkert kort". Räkpanna från Agnetha i Bäck! Hon hade med receptet till hotellet på 80-talet. Vi har serverat den mest till luncher med det är många genom åren, säkert många tusen. Nu kan jag längta efter den! För någon vecka sedan bjöd Monica på den- fattar att jag njöt!










Räkpanna
Ca 4 pers.
1 kg oskalade räkor eller motsvarande handskalade spadräkor
3 msk smör
0.5 msk curry
0,5 msk paprika
1-2 stora lökar
1 röd paprika
1 grön paprika
2 msk chilisås
1msk senap
2 dl grädde
1 tsk italiensk salladskrydda
salt& peppar


Lök och paprika strimlas, lägg i kastrull med smör, curry och paprikapulver. Låt puttra i 45 min. Häll i övriga ingredienser och smaksätt. Tillsätt räkorna allra sist. Servera med ris alt pasta och sallad.

Liljeholmens folkhögskola i sin vackra skrud




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar