onsdag 6 november 2013

Älggulasch ala Lisa Lemke


HÖST 

Idag har jag inte så mycket att förmedla mer än några
fina höstbilder och en riktigt god höstsoppa.
Ibland tar liksom ord och inspiration slut. Hoppas
den kommer tillbaka..... en brasa kan jag dock tända
snart igen.
Bättre att tända ljus än att förbanna mörkret sägs det ju.











Idag blev det ett recept ur Lisa Lemkes nya kokbok.

En ljuvlig gulasch som jag kommer att göra igen med
några små ändringar. Jag är ju ingen kummin-älskare
så jag kommer att halvera den mängden. Däremot har
jag gott om älgkött i frysen så jag kommer att dubbla
mängden kött.


Älggulasch med äpple och pepparrot(4 portioner)

250 g morot
250 g palsternacka
250 g späda persiljerötter
250 g fast potatis
2 röda paprikor
2 små gula lökar
3 vitlöksklyftor
1/2 chili
500 g älgkött, t ex stek eller grytbitar
Matolja
1 msk nymortlade kumminfrön
2 msk rökt paprikapulver
2 msk tomatpuré
3 msk konc viltfond
1–1 1/2 liter vatten
Salt och svartpeppar
2 äpplen

Till servering 
Grovriven pepparrot Matyoghurt

1. Skala rotfrukter och potatis och skär dem i ca 1/2 cm stora tärningar. Kärna ur paprikorna och hacka dem grovt. Skala och hacka löken. Skala vitlöken och finhacka den och chilin. Putsa köttet och skär det i centimeterstora tärningar.

2. Hetta upp en stor gryta med matolja. Fräs lök, vitlök, paprika, chili samt kummin och paprikapulver i ett par minuter. Lägg i köttet och bryn allt på hög värme tills köttet börjar få färg runt om.

3. Sänk värmen och tillsätt tomatpuré, viltfond, rotfrukter och potatis. Häll på vatten så att det täcker.

4. Koka upp och sjud under lock i 1–1 1/2 timme eller tills köttet känns mört. Tillsätt under tiden mer vätska om det behövs.

5. Smaka av med salt och peppar. Skala, kärna ur och finhacka äpplena och låt dem koka med de sista 5 minuterna. Servera grytan rykande het tillsammans med pepparrot och matyoghurt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar