fredag 22 november 2013

Janssons Pytt ala Lisa Lemke


Livsnära pedagogik.

Nelson Mandelas cell


På skolan har jag gått en kurs som heter: Leva-
inte bara överleva.(Hela Människan) En ledarutbildning
som belyste
hur viktigt det är vara medmänniska, där människors
egna upplevelser och erfarenheter i livet är
utgångspunkten för en lärprocess. De livsnära samtalen
sker i förtroende och trygghet där både skratt, sorg och
glädje får plats och där nya tankar och relationer odlas.
Den här mänskliga relationen kan illustreras som en
spiral som gör vår verlighetsbild skarpare och mer
färgrik. En utvecklingspiral som gör livet lite mer
begripligt, hanterbart och meningsfullt.
(bild, Majsan Sundell)



Detta är ju en del av livet där vi är medmänniskor
allihopa. När någon delar sin upplevelse och vi
försöker lyssna (av någon anledning har vi väl 2
öron och en mun?) så blir det en väldigt god
utveckling för oss båda. Ja ett rikare liv!


Detta receptet måste jag slå på trumman för. Det finns med i Lisas nya kokbok som jag för övrigt fortfarande tycker Ni ska köpa eller kanske önska i julklapp.
Jag bjöd min kära dotter och syster på detta häromdagen. Två ganska "kräsna" flickor! Och jag fick högsta betyg. Gillar du Janssons frestelse så kommer du att storgilla detta!
Tack Lisa.







































Ps. Jag har fått respons att det inte fungerar att ge kommentarer
här på sidan. När jag testar själv fungerar det. ?????   Ds.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar