tisdag 26 november 2013

Äppelchips ala Äppelblomman







ANSVAR


Livet är ju en resa, en resa som blir mest 
spännande om man bestämmer sig själv 
för att bli chauffören på livets resa. 
Det innebär att jag känner ansvar för 
vad som händer på min resa. Att ta ansvar för sitt livs resa, sitt eget liv, och bestämma sig för att jag är den som styr får naturligtvis konsekvenser. Jag kan inte längre skylla på andra när jag kör vilse eller kör emot. Jag blir helt enkelt tvungen att inse att jag själv är en del av ansvaret för vad som händer. Men att ta ansvar innebär också stora möjligheter till utveckling och livskvalitet.

Många av oss vägrar dock att ta ansvar för sin färd i livet. Vi lyckas alltid att hitta någon eller något att skylla på. Är det inte jobbet eller samhället så är det föräldrarna osv. Vems är felet? Inte mitt i alla fall.
 


Ann Heberlen som är teologie dr i etik, hon utrycker det så här:


”Många menar att det i vårt samhälle pågår en ”massflykt” från ansvar. En massflykt som möjliggjorts och uppmuntrats av ett samhällsklimat där det blivit fult att skuldbelägga och där allt fler betraktar sig som offer för förtryckande strukturer, dåliga gener eller taskiga uppväxtförhållanden. Men att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter.


Den främsta av dessa skyldigheter är att ta ansvar för sitt liv, sina val och sina handlingar, i relation till sina medmänniskor och för vår gemensamma framtid”.






































Äppelchips



Lite nyttiga saker idag. Skiva äpplen fint

gärna på en mandolin annars använd kniv, ca 1mm.

Lägg dem på bakplåtspapper.

Sätt ugnen på 80-100 grader. Enligt ett recept från

Hemköp skulle man pensla dem sparsamt med lite citronsaft blandat med florsocker och sedan lite salt på. Men "Äppelblommans blogg" rekommenderar bara lite kanel på och det blev de godaste!

Tiden är 2-3 timmar i ugnen tills de känns knapriga.

Gott och nyttigt!

Tre Ingrid Marie räckte till

en plåt!



Känns som det börjar bli ansvarsfullt att se till att båten kommer ur sjön!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar