söndag 10 februari 2013

Crème Brûlée




Jag känner mig väl inte direkt som någon utpräglad ”rojalist” men jag har funderat lite extra de sista dagarna.
 Indien firar 64 år av frihet och självständighet. Folket är tacksamma trots fattigdom på många sätt. Det visas vördnad och respekt för överheten. Glädje över friheten!
Jag kan ändå inte fatta hur ”journalister och vi” behandlar vår kung. Han är ju ändå en människa som du och jag, den som är utan skuld kan ju kasta första stenen tycker jag!  Jag läste om en journalist i Thailand som uttalade sig kränkande mot kungen, han fick 10-års fängelse. Kanske inte så vi ska ha det men….lite heder och hyfs kan vi väl ändå kosta på oss.
När jag jämför oss med Indiens folk förstår jag att vi har glömt bort att vara tacksamma för våra självklarheter, såsom:
-       rätt till fri sjukvård när det börjar värka någonstans,
-       som funktionsnedsatt inte vara bortglömd, instängd och förvisad till ett liv i tiggeri,
-       rättighet att påtala fel och brister i nästan alla sammanhang,
-       möjlighet till utbildning om du är rik eller fattig
Ja, listan kan bli hur lång som helst.
Har vi fått det så bra att självklarheterna har övergått till likgiltighet och tristess? Jag tycker det är dags att visa vördnad, respekt och kärlek till vårt fosterland. Tacksamma för vår frihet och möjligheter.




Här kommer ett smidigt recept på Creme Brulee. Du behöver inte koka upp smeten innan och inget vattenbad i ugnen utan bara rätt in i ugnen. Jag prövade igår och det var jättesmidigt! Servera med färska bär och kanske en kula glass.


Crème Brûlée à la Leila5 dl vispgrädde 1 dl mjölk 5 st äggulor 1 dl strösocker 1 st vaniljstång, färsk 

Gör så här

1. Crème Brûlée
Sätt ugnen på 95 grader, varmluft.
2. Vispa samman vispgrädde, mjölk, och äggulor.
3. Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda dem med lite av strösockret, rör sedan ner allt strösocker i smeten.
4. Fyll smeten i portionsformar av porslin (cirka 10 cm i diameter) och ställ dem på en plåt. Om du inte har varmluftsugn, ställ formarna i vattenbad.
5. Grädda i ugnen i cirka 2 timmar tills de stannat. När man skakar på formen ska de inte dallra för mycket i mitten.
6. Kyl dem till kylskåpskalla (gärna över natten).
7. Strö över ett tunt lager med strösocker och bränn av sockret med en gasolbrännare eller 
bränn av sockret i ugnen under grillvärme 250 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar