fredag 1 februari 2013

Faster Ingrids "syjuntesoppa"

En fråga - en nyckel?!


Varför är ibland frågorna viktigare än svaren? Frågor är faktiskt som nycklar. Med en nyckel kan man öppna och låsa- samma sak med frågan. Den som har nyckel har makt, makten kan öppna upp eller låsa igen. Att ställa en fråga öppnar för nya möjligheter. 
Var händer när vi möts? Tar vi vara på tillfällena att öppna livet för varandra? Den som kan konsten att ställa de rätta frågorna öppnar dörrar istället för att låsa dörrar. Dock är det väl ändå så att den som får frågan fortfarande har möjlighet att öppna upp, ta initiativet som leder till någon förändring.
I miljöer där barnen finns med känns det ofta enkelt att ställa frågor och öppna dörrar. En av våra goda vänner är en "lång, nyfiken stockholmare", han är duktik på att ställa frågor vad han än befinner sig i världen, På det sättet har han låst upp många dörrar. Tack vare att han är nyfiken och frågvis blev vi vänner på julafton 1994. Vår lille Axel fick en fråga och så öppnades dörren för en god vänskap!
(mina bider blir lite knasiga pga av att min dator inte gör som jag säger)



Tänk vad nyfikenhet och genuint intresse för varandra kan leda till. 
Jag tror att vi alla behöver träna på att ställa de rätta frågorna( använda lite nycklar) och öppna upp lite till det som finns längst därinne.




Min mamma har varit med i en "syjunta" så länge jag kan minnas. Minns när hon hade den hemma och vi fick ta del av de underbara "resterna". Det var alltid 3 sorters mackor, varav en alltid var varm och så te förstås, gott var det. 
Tanterna har utvecklat sin meny och här kommer "faster Ingrids soppa", mammas förslag. Den är väldigt god, väl beprövad. Jag kan dock inte lova att alla kan ringa Ingrid men ni som känner henne kan ju alltid pröva!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar