söndag 17 februari 2013

Victoria's Räkgryta med musslor

Vem är jag?

Idag gick jag till gymmet istället för att gå till kyrkan! Jag känner mig som en riktiga slarva jag har ju inte varit där sedan i december och jag som tror jag ska kunna bli diakon. Lyssnar jag på mina fina kurskamrater känns det som jag nog inte duger riktigt. Ja, så känns det faktiskt ofta.
Jag dövade mitt dåliga samvetet med att lyssna på en predikan av Tomas Sjödin när jag stod där på crosstrainern och när jag lyfte på mitt skrot. Han var så bra den där Tomas så jag måste dela med mig lite.
Det är svårt att veta vem man är, sortera ut vad som är jag. Jag förändras hela livet och får nya insikter. För att vara den man är måste man ju veta vem man är och det tar ju ett helt liv. 
Det är lätt att säga "duger jag inte som jag är så får det vara". Tomas tycker att att det är ett utryck för yttersta fattigdom- jag vill vara som jag är som om "detta jag" redan vore färdigt. Det är ju spännande att vara människa få förändras, byta åsikt och utvecklas.
Vem vill du bli?
Vår identitet är mer än summan av våra förtjänster och våra nederlag, vi är också vår längtan och längtan säger mer om vilka vi är än vad lyckats åstadkomma så här långt i livet. (så bra han kan utrycka sig Tomas)
Vi är inte huggna i sten utan vi är hela tiden mjuka och förändringsbara. Duger jag inte som jag är får det vara, visst ligger det något sunt, ärligt och uppriktigt  i det och att våga ta ställning men det talar samtidigt om något som har avstannat. Någonting som har en antydan om uppgivenhet. Får jag inte vara så här- ja där stannar man i växten. 
Gud älskar oss precis sådana som vi är men han lämnar oss inte där, han vill inte att vi ska förbli sådana vi är nu i resten av vårt liv. Vi står i växten som människor och målet är att bejaka Gud inom oss. Han bor ju redan där hos oss alla. Vi är alla födda med honom boende i hjärtat vare sig vi vill tro det eller inte!

Nu ska jag dela med mig godsaker från Selmas 2- år fest igår. En fantastiskt god och festlig räkgryta. Gott bröd och saffransröra.
Tårtan hade en ljuvlig garnering men receptet är Phillyglasstårtan som jag tidigare har lagt ut receptet på.


Victorias Räkgryta med musslor
Ca 6 pers
1 kg räkor med skal
2 gula lökar
800gr blandade grönsaker, fänkål, morot, spetskål, salladslök
1 kg blåmusslor
3 dl vitt vin
2 burkar coctailtomater, 800gr
1,5 msk fiskfond
3 msk asiatisk fisksås
3 msk färskpressad citron
1,5 dl finhackad dill
smör, vatten, salt , svartpeppar.
1.   Skala räkorna. Skölj och borsta musslorna
2.   Fräs lök och musslor i smör i en stor kastrull, häll på vinet. Lägg på lock. Låt koka i 5 min och skaka dåd och då.
3.   Lyft upp musslorna
4.   Tillsätt tomater i buljongen tillsammans med grönsakerna. Fiskfond, 3 dl vatten och fisksås. Låt koka ca 10 min.
5.   Tillsätt citron, musslor, räkor och dill. Låt allt bli varmt
6.   Servera med någon god röra och gott bröd. Se exempel från Buffe'


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar