lördag 25 augusti 2012

Kantarellpaj igen!


En hyllning till träden!


Just nu känner jag mig som ett träd som har tappat alla sina löv. Stackars fina träden som vi har njutit av hela sommaren snart är de de kala och tomma. Jag tänker ändå så här, vi kanske måste tillåta oss att ha en "ruggningsperiod" då och då, fälla våra löv och försöka hämta näring från vårt rotsystem när inte solen lyser så mycket på oss. Kanske även utveckla våra rötter, få dem att växa söka lite ny jord som har lite mer näring. Kanske jag måste söka min "klokskap" hos hos trädet, fälla min löv en gång om året och göra det där trädet gör fast jag inte ser det? Försöka sätta lite nya sköra knoppar som när solen åter börja värma kan slå ut och bli ljuvligt gröna och vackra.



Jag tror att jag vill vara en EK! Fast jag blir nog aldrig en tjusig Sparbanks-ek för idag tröstade jag mig att köpa lite snygga kläder på A6. Jag är lite lik Ferdinand under korkeken också, för jag har sett till att jag nu har många fina blommor omkring mig att lukta på!






Ikväll har jag gjort Per Morbergs kantarellpaj som jag tycker förtjänar att vidarebefordra, en riktig liten pärla.
Igår var det 3- månader sedan vi förlorade vår käraste vän, jag tror hon hade gillat min paj och att vi till det ska äta nykokta Smålandskräftor!!
Saknas, saknas så................


Kantarellpaj
Antal portioner: 6
Färdigt på: 1h 20 min
Ingredienser
Pajdeg
150 g smör 

4 dl mjöl (graham, dinkel)

2 msk kallt vatten

0,5 tsk salt
Fyllning
1 l färska kantareller 

2 gula lökar 

4 ägg
1,5 dl crème fraiche eller gräddfil 

1.5 dl Västerbottensost, riven 

1 dl hackad gräslök

peppar


Gör så här
1. Finfördela smöret i mjölet, saltet och tillsätt vatten. Arbeta snabbt ihop till en slät deg.
2. Forma den till en "klump" och ställ den svalt i 30-40 minuter.
3. Värm ugnen till 200 grader, kavla ut degen så att den täcker botten och kanterna på formen. Förgrädda i 10-15 minuter.
4. Bryn de delade kantarellerna och den hackade löken gyllenbrun.
5. Vispa äggen lätt, blanda ner crèmefraiche, svampen och den rivna osten samt gräslöken.
6. Smaka av med några varv på pepparkvarnen.
7. Grädda i ugnen i 175 - 200 grader i 15 - 20 minuter tills äggstanningen stelnat.
8. Låt den vila en stund före servering. Garnera med nyhackad gräslök.

1 kommentar:

  1. Massor av kramar... Fattar fortfarande inte att hon är borta..<3

    SvaraRadera