måndag 6 augusti 2012

Sommar-marinerad fläskfile'

Musik i sorg och glädje!

Har nu kört crosstrainer i 50 minuter nu, ganska lagom tid för att lyssna på en sommarpratare. Idag har jag lyssnat på Anders Wijkman. Tycke han hade många bra ord att förmedla. Han sa bl a så här "Musiken är ett bevis på att Gud finns". Det vill jag så gärna stämma in i! Musik och sång bär och förmedlar, när man saknar ord ger den utryck för det som gör mest ont och den den kan öppna upp för glädjen så den sprudlar fram.
När livet varit som svartast och tårarna tagit slut har det varit så skönt att sätta på min "egen brända CD" som det står TRÖST på. Det har blivit många "Marias mix" genom åren utan den musiken hade jag haft svårt att hämta kraft.
En CD som fått betyda mycket är Psalmer av Lina Sandell, inspelad av Carola. Tänk att dessa gamla ord bär oss på 2000-talet! Det stärker min tro på Gud!

Väl dolt i naturen

Nu blir det lite marinerat kött igen! Var tvungen att skriva ner detta recept, jag tog grunden i Ica's Buffe men ändrade lite här och där. Igår fick A och V en form av mig som jag trodde de skulle äta av i två kvällar... men den tog slut igår. Bra betyg tyckte jag.



Marinerad fläskfile' med citrussmak
Ca 1,5 kg fläskfilé  till 10 personer
Marinad 1
3/4 dl vit balsamvinäger
3 msk mörkt moskovadosocker
1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipeppar
¾ dl tomatpuré
Blanda samman allt och låt fläskfilen marinera i detta gärna 1 dygn om du har tid. Stek sedan hela filen på het stekpanna så den får fin färg, salta och peppra. Lägg in i ugnen och stek färdigt. 150 grader tills innertemperaturen är 70 grader. Ca 40 minuter. Tag ut och låt svalna. Skiva i fina skivor.
Marinad 2
4 vitlöksklyftor
1 dl mörkt moscovadosocker
1,5 dl Tequila alt rom
3 msk vit balsamvinäger
1,g dl färsk pressad lime ca 6 st
4 dl rapsolja
Skiva vitlöken och blanda samman marinad 2. Slå marinaden över den skivade filen. Dekorera med med lime i skivor och valfria örter. Låt stå  till nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar