söndag 26 augusti 2012

Krämig löksoppa med grönmögelost







Milijoner älskade henne!
Det räckte ändå inte. Hon sålde över 200 miljoner plattor. Ändå räckte det inte! Whitney Houston dog ensam på ett hotellrum med ett "brustet hjärta". Jag kollade på You Tube på hennes sista framträdande på en club i Los Angeles, bara någon dag innan hon dog. Hon var ganska påverkad men hon sjöng en sång som jag bara älskar " Yes Jesus loves mee". Hennes internationella debut var med samlingen "Where do broken hearts go" , jag både tror och hoppas att hon till slut möttes av en öppen kärleksfamn hos honom som hon tillägnade sin sista sång. Det är i den famnen brustna hjärtan ska vila! Här kommer texten till en av hennes kärleksballader som känns ha en dubbel betydelse.

Where do broken hearts go
Can they find their way home
Back to the open arms
Of a love that’s waiting there
And if somebody loves you
Won’t they always love you
I look in your eyes
And I know that you still care, for me


Att vara älskad betyder allt! Theo och jag.

Min ängel och jag

Receptet idag är ett recept jag hittade hos Arla köket för några år sedan. En god soppa jag gjort både till fest och vardag.



Krämig löksoppa med grönmögelost
Ingredienser
4 port
1 vitlöksklyfta
25 g smör
450 g gul lök
2 dl torrt vitt vin
1 hönsbuljongtärning
3 dl vatten
75 g bacon
125 g Høng Guld Danblue blåmögelost
2 äggulor
2 dl Matlagningsgrädde 15% fett
salt
nymalen peppar
Gör så här
Skala och hacka lök och vitlök. Smält smöret. Lägg i lök och vitlök och låt fräsa på svag värme i ca 10 minuter. Tillsätt vin, buljongtärning och vatten. Låt soppan koka på svag värme under lock ca 30 min. Strimla bacon fint och stek det knaprigt. Ställ åt sidan. Mixa soppan till en slät purè. Tillsätt Høng Bellablu i mindre bitar och låt smälta under omrörning. Soppan får inte koka mer. Vispa ihop äggulor och grädde i en skål. Tillsätt 1 dl av den varma soppan. Vispa ner äggblandningen i soppan. Smaka av med salt och peppar. Dekorera med persilja och knaperstekt bacon. Servera med ett gott rostat bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar