onsdag 29 augusti 2012

Löksoppa på viktväkratvis!

I livets tjänst

Så heter en del av mitt första kursmaterial. Utmanande? Ja, men duger jag? Ingen kan göra allt men alla kan göra något säger Moder Theresa. Hoppas hon har rätt, eller rättare sagt jag vet ju att hon är rätt.  Diakoni handlar om att reagera och agera när människor far illa, att stå på den utsatta människans sida när hon själv inte orkar tala för sin sak.
Det finns en präst i Santa Klara Kyrka i Stockholm Carl-Erik Sahlberg, som är en av mina idoler (även prinsessans Victorias som gjort praktik hos honom). Han påstår att evangeliet måste förpackas i en hamburgare. Teologi stavas "the" och "logi" menar han.
Ja det här blir nog en spännande resa för mig som jag hoppas ska bli bra. Just nu hade jag önskat att jag hade haft lite mer vind i mina segel! Orkanen har ju nått USA så den kommer kanske till mig också. Igår köpte jag mig två supervackra anteckningsböcker, en liten som jag tänkt skriva ner citat och visdomsord och spara för livet sedan en lite större  där det får plats lite mera. Jag har tidigare haft en svart liten bok för citat och lite utryck men i den står det så tunga ord så nu hoppas jag det ska bli lite mer med "guldkant".

Från min ateljé!



Ett supergammalt recept som säkert är 25 år gammalt men precis lika bra ändå. Ursprunget kommer från viktväktarnas tidning.

Maria’s viktväktar LÖKSOPPA  4 personer


Ca 300 gr gul lök
Ca  200gr röd lök
Ca  100 gr  purjolök
4 tsk olja + vatten
2 msk maizena redning
1 l vatten
2 hönsbuljongtärningar
2 lagerblad och  ½ tsk timjan
1 dl vitt vin
4 skivor ljust bröd, Raskens tex
40 gr riven mager ost

Skiva löken och fräs dem i oljan, späd med vatten om det verkar torrt. Strö sedan över mjölet.
Häll över vatten och kryddor, låt koka sakta i 15 minuter. Slå i vinet.
Rosta brödet och lägg det det över portionsskålen och osten sist.
Gratinera i 10 minuter, 250 grader.
Servera genast.

Detta recept fick jag en gång på Viktväktarna på 80-talet, det har följt mig sedan dess. Gör nästan alltid soppan varje höst.
Den är smidig, nyttig och god.
Passar till vardags och även i goda vänners lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar