torsdag 2 augusti 2012

VÄSTERÅSGURKA

Pridefestivalen 1979 var säkert viktig för människor då och hade stor betydelse. Idag 2012
när alla mål är nådda kan man fundera över varför man måste ha detta märkliga jippo.
Varför ska vi inte vara jämställda nu? Vem är det som står för fördomarna idag?
Läste en krönika i SvD av Annina Rabe verkligen värd att läsas. Så här avslutar hon sitt inlägg:
 Så Kampanjen är minst sagt tveksam, inte bara för att den faktiskt på sitt grumligt reklamironiska sätt befäster de fördomar Pridefestivalen säger sig vilja riva ner. Den betonar och understryker polariseringen mellan hbtq-personer och straighta. Den framställer livet som hbtq-person som något som endast och allena kretsar kring sex. Men värst av allt: den framställer homosexualitet som något man ”väljer”, inte något man föds med. I förlängningen är homosexualitet alltså även något man kan ”botas” från. Den urgamla fördomen borde väl ändå över 40 år av frigörelsekamp ha utrotat vid det här laget?
Min man har lärt mig något mycket viktigt i livet och det "är att vara nöjd". Vid vissa tillfällen har han lärt mig att nu stannar vi och nu är vi nöjda. Man måste inte alltid "fiska efter mera", kanske det är bättre att stanna och njuta. Han har haft rätt såååå många gånger i vårt liv.






Idag stannade jag upp och njöt av att mina lakan hängde och vajade för vinden. Jag är just nu så nöjd med att jag har tid att hänga ut dem på "strecket" och slipper lägga dem i torktumlaren som jag jag gjort större delen av mitt liv. Doften när man kryper ner är svår att beskriva!


Ja då var det dax att förmedla maten idag. Ni ska få min vän Helenas inlagda Västeråsgurka. För två år sedan överraskade hon oss med en hel "skörd" av gurka. Det som mest förvånade mig var att den var lika krispig och god hela vintern. Vi gillar ju leverpastej på mackorna så då blir denna gurka underbar. 
Vi äter även Rainer Gustavssons gurka på sommaren som är otroligt god men han har hemligt recept. 
Jag var så säker att jag hade en bild på gurkan från förra året men den har gömt sig nånstans. Istället blir det en bild på nyplockade vildhallon från Tallholmen. Dom är goda.......mmmmmm...




Helenas VÄSTERÅSGURKA

3 kg gurka
1 kg strösocker
0,5 kkp salt
3 dl ättiksprit
2 gula lökar
2 msk gult senapsfrö
10 dillkronor
4 vitlöksklyftor, delas i mindre bitar
3 morötter
pepparrot
·      lägg gurkorna i blöt och borsta under rinnande vatten
·      Torka dem
·      Skär gurkorna, ca 6 mm, Lägg i rostfri bunke
·      Lägg i resten av ingredienserna utom pepparroten
·      Låt stå i 1 dygn. Lägg gurkorna i väl rengjorda burkar
·      Lägg pepparroten överst.
Har plockat dem själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar