tisdag 31 juli 2012

KRISPIG ÄPPEL/BÄR PAJ


Altruistisk egoism.

Ett riktigt bra ord som jag lärt mig i sommar. Osjälvisk egoism

 Helt enkelt detsamma som den bibliska principen att man
hjälper sig själv när man hjälper andra. Svårare än så är det kanske inte.

Jag hade för ett tag sedan ett recept på en Kall Beanaisesås. Där hade jag lite bråttom och det blev ett allvarligt fel, istället för 2 msk ska det vara 0,5 tsk hel vitpeppar. Vet inte hur många munnar jag lyckats elda igång men en del är det det vet jag.  Har redigerat receptet nu. Ledsen att jag lyckades ställa till det med en så god sås. Hoppas någon vågar pröva igen!



Detta är en extra smarrig "smulpaj" som du kan använda vilka bär eller
frukter som du har till hands.
På bilden har jag hallon, blåbär och rabarber som jag sen smulade
degen över.

Carina's KRISPIGA ÄPPELPAJ alt BÄRPAJ

2 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver
100 gr smör
Blanda de torra ingredienserna.
Smält smöret och blanda ner.
Platta ut degen och ställ in den i kylen.

Blanda:
4-5 äpplen, eller tex rabarber, blåbär
0,5 dl socker
1 msk vanilsocker
1 msk potatismjöl
Lägg ut detta i en pajform.
Smula degen över allt.
Grädda 25 min i 200grader.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar