torsdag 5 juli 2012

Matig sommarsallad!


Min egen lilla pilgrimsvandring med frälsarkransen. Martin Lönnebo. Finns nu på Gullbrannagården Halmstad.
Det bara blev så......

Ni kanske förstår att jag gillar Marcus Birro! Nu måste jag bar få citera honom igen, han är så klok tycker jag.

"Om vi nu inte bryr oss om Gud i Sverige, varför är det då viktigt att ingen präst säger tre ord till våra barn, tre ord som bär allt det ljus och all den värme som den tvåtusenåriga traditionen av Jesus och Gud burit med in i vår civilisation. Vi tar de orden igen: Gud välsigne er. Dessa tre ord vägrar skolverket prästerna att säga. Det är så bisarrt att man inte tror det är sant.
Ingång till Birgittaklostret i Vadstena
Vad säger allt detta om Gud i vårt land? Att han bryr sig om oss också när vi tror att vi inte bryr oss. Grejen är ju ändå att vi bryr oss. Jag har inte träffat en enda människa som inte har andligt grubbleri. Alla när en längtan att lära känna Gud. Också ateisterna. Kanske allra helst ateisterna. De är helt absorberade av Gud.
Den svenska sekulariseringen är en lögn. På alla fronter. Gud bryr sig inte om vårt tvivel. Och vår likgiltighet inför Gud är helt enkelt inte på riktigt. Gud berör. Även om vi inte vill tro det."

Utsikt över vättern från min "cell"
Ikonmålarkurs hos Birgittasystrarna förra sommaren


En av mina 16 pilgrimstavlor.


Nu äntligen kommer dagens lilla recept. Det gäller att ha tålamod med mig ibland.




Matig  ljummen sallad.

En ljummen, matig sallad med lite grekisk inspiration. Grilla gärna fläskfile, kycklingfile eller kanske lax. Krydda gärna med lite citrussmak (citronskal eller citronpeppar).
God sallad som både är matig och passar GI och LCHF.
Dessutom vackert för ögat.

När jag gjorde salladen senast passade jag på att göra några lunchlådor också – jag som aldrig har behövt göra sådana tidigare!!

Det här behövs för 4 personer:
1 gurka
12 körsbärstomater
2 rödlök, gärna färsk
0.5 dl kapris, kan uteslutas
1 dl kärnfria kalamataoliver
I kruka basilika
150 gr fetaost
flingsalt och nymald peppar
Dela gurkan på längden och och skrapa bort kärnorna med sked och skär i skivor. Klyfta löken. Halvera tomaterna.
Fräs lök och gurka i olivolja på svag värme i några minuter. Tillsätt tomater, oliver och kapris, fräs ytterligare någon minut. Salta och peppra. Strö över smulad ost och basilika.
Jag byter ibland ut basilikan mot koriander så förändras smaken radikalt.

1 kommentar:

  1. Birro tramsar. Barn ska inte tvingas på religion. INGEN ska tvingas på religion. Tror knappast Birro själv skulle vilja sitta i en moske exempelvis och få magiska formler östa över sig.
    Varför inte bara avstå? varför inte låta människor själva välja? Varför ska skollagen (demokratiskt fattad) brytas?

    SvaraRadera