måndag 2 juli 2012

Lax med champagnesås- en HÖJDARE!


Jag fick en gåva av min syster!
En myrten! Så underbart vacker.... men den kräver omvårdnad. Rötterna får inte torka, måste få vätska och näring annars torkar den och dör. Jag vill så gärna bevara den för den är så fin! Hjälp, jag är ju så glömsk och slarvig, hur ska detta gå?

 Vänner i min närhet behöver samma sak. Det är så lätt att glömma att vattna och ge näring till dem som är närmast. Det är så självklart att det regnar lite då och då så jag slipper springa och vattna. En riktig "rotblöta" behöver vi ge våra närmaste ibland. Kanske vi ska ta oss tid innan tiden tar oss? Vad är viktigt?  
Tiden rinner iväg och vi måste bara stanna upp! Här följer ett verkligt bevis på detta!


Victoria juli 1982
Selma juni 2012





















Mitt bästa recept!

Nu ska du få del av något supergott. ett recept vi använt på hotellet i säkert 20 år. Det har använts till fest och till konferensluncher. Tillbehören bestämmer det, till vardagen lite räkor till festen toppar du med lite löjrom oxå!
Kanske verkar lite krångligt men det är ändå så enkelt. Lovar att att gillar detta. Det var min svärfars favorit och han lämnade oss 1994, så du förstår att det är gammalt och beprövat. Från början tror jag att jag fann receptet i Allt om Mat någon gång i slutet av 80-talet. Tyvärr ligger det ingen bild i min dator- så ni får fantisera.





Gravlaxmedaljonger med champagnesås

När du köper laxen, försök få en mittbit av färskgravad lax. Be att få skinnet bortskuret. Bäst är ändå att grava själv och mycket enklare än du tror.
Lika delar socker och salt( ca 1,5 dl av varje / laxsida) lite grovkrossad vitpeppar och rikligt med dill. Gnid in flaxfilen (m skinn) och låt ligga svalt i 1.5- 2 dygn i plastpåse. Vänd efter halva tiden.
Det är bra att inte grava för länge för då blir det bara onödigt salt. Det ska ju ändå göras i ugnen sedan.

Det här behövs för 12 personer:
12 tjocka skinn och benfria laxfileer ca 120 gr /st.
24 stjälkar grön sparris, går bra med den frysta
12 stavar av greveost,, snåla inte

Champagnesås
8 dl crème fraiche
3 s st. fiskbuljongtärningar
1 krm cayennepeppar
1 dl mousserande vin

Tillbehör:
4-5 st handskalade räkor/ person
dill
Pressad potatis, färskpotatis alt ris.

Gör så här:
Skär laxen som en fjäril.  Lägg laxbitarna glest på ett stort ugnssäkert fat. Lägg två sparrisar på varje och en oststav ovanpå. Kan förvaras i kyl så några dagar.
Koka upp allt till såsen förutom vinet. Kan också göras i god tid.

Vid servering:
Sätt in laxen i ugnen 225 grader i 5-8 min. Hetta upp såsen och blada i skumpan. Pressa potatis.
Slå såsen över laxen garnera med räkor och dill. Vackert att servera på tallrik eller så serverar du direkt ifrån den ugnsfasta formen med alla tillbehör på.

Vänner....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar