lördag 28 juli 2012

En klassiker ala Hotel Småland






"Den enda verkliga upptäcktsresan består inte i att söka nya landskap utan i att se saker med nya ögon."












När jag bläddrar i min recept bok upptäcker jag något jag nästan glömt. Hur har jag kunnat glömma bort denna pärlan?
Nu kommer världens mest användbara sås! Har du någon gång varit på konferens på hotellet har du nog smakat godingen. Den har tillverkats där i många år och varit med på många fester.
Såsen är enkel att göra, du kan göra den nästan en vecka i förväg



KALL BEARNAISESÅS  (max 4 pers)
2 msk vinäger gärna vit
0,5 tsk finkrossad vitpeppar
1.5 msk finhackad lök ( ta den du har hemma)
1 msk finhackad persiljestjälk
1 tsk dragon
Blanda samman allt och låt koka tills vätskan försvunnit.
Blanda sedan i:
2 dl creme fraiche
0,5 dl persilja
0,5 tsk salt
0.5 tsk kinesisk soya
Låt såsen stå kallt i minst 2 tim och mogna
Den passar till nästan allt. Bra på en buffé, gott till grillat och himmelskt god att bara köra ner fingret i skålen och smaka!
Viktigt att ta en stunds eftertanke! Theo på Tallholmen April 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar