söndag 1 juli 2012

Kanta- meller!



Vi har haft en kort men fantastiskt trevlig helg. Vi har gjort de allra bästa sakerna såsom- fiskat, plockat kanta-meller ( visst har Theo döpt om dem bra), vandrat i skogen i ösregn, badat och plockat blommor.
Bilderna talar för sig själva.
Mitt i allt detta vackra blir kommer sorgen också upp till ytan. 
Marcus Birro skriver så fint om sorg:
"Sorgen är en grundlag i mitt liv. Jag har accepterat det. Jag skäms inte längre.
Jag märker också att allt det som hotade mig till livet är sådant som nu bygger mig. Det som gör mig sårbar gör mig också stark. Min rädsla är min styrka
När en sorg gått över, stillat sig som en storm, är den magiskt vacker att ha i sin hand. När en höststorm stillar sig och löven ligger vid dina fötter som ett eldrött hav är luften som klarast, tankarna som lättast att nå. Förbanna inte din sorg eller dina neder-lag. De hjälper dig i genom det här livet. Får du leva länge har du snart ett prisskåp som är din alldeles egna kraftcentral. Vi möts där! Och i det ofrivilliga leendet som bor i all sorg."

Denna fina bukett plockade jag idag och den ligger på min nya fina vita bil!
Det bästa med ny bil är doften när man sitter i den!

Nu kommer en repris som jag av misstag råkade radera. Detta recept måste ju bara tillbaka igen. 
Nu växer det så det knakar i skogen!


VÄSTERBOTTENPAJ TOPPAD MED KANTARELLER
 

Bästa sättet att verkligen känna hur god smak
en nyplockad kantarell kan skänka!

Använd en vanlig rund form med löstagbar kant.
Pajdeg
75 gr smör
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl grahamsmjöl
¾ dl kesella






Förgrädda i 10 minuter
6 dl västerbottenost
2,5 dl matlagningsgrädde
1 ägg
2 äggulor
salt och svartpeppar.
Grädda pajen i ca30 min 200 grader

Topping:
Stek 250 gr kantareller knapriga
2 färska rödlökar

Garnera ovanpå med färsk timjan.



Här kollar vi efter kanta-meller!
Bästisar


Snyggaste badbruden! Kolla dressen mormor fixat

1 kommentar:

  1. Du skriver så vackert så man blir så berörd. Pajen skall lagas när kantarellerna är plockade.
    En jättefin blogg/Lena (äppelblommansmamma)

    SvaraRadera