onsdag 18 juli 2012

Mozarella med jordgubbar

Nu blommar mina rosor

Konsten att vara tacksam.

Visst är det härligt med P1's sommarpratare. När jag hör vinjetten "sommar sommar..."
så känns det som svensk högsommar fast det regnar. Jag lyssnade på Petter Stordalen- oj vad stor han var! Han gav mig några ord som jag lagt på minnet. "Dåliga tider, är goda tider för förändring och förbättring". "Kristid tar fram det bästa i oss."
Ta dig tid och lyssna på honom, det är han värd.
En kväll i veckan satt vi tillsammans några nära vänner. Vi läste en minnesbok, sådan bok man får från begravningsbyrån. Allt dokumenterat, blommor, gåvor och program. Visst är det tomt och overkligt men på ett märkligt sätt fick vi så många orsaker att vara tacksamma. Ett besök under dagen hos en familj med två handikappade barn fick oss att stämma våra strängar i tacksamhetens ton.
Hur vi väljer att se världen kommer att direkt påverka vår kropp och själ. Det är så viktigt att fokusera på det vi har istället för det vi inte har. Försöka vara tacksam för det lilla och inte ta så mycket för givet. 
Genom att aktivt börja vara tacksam för det lilla kan vi faktiskt öva vår förmåga och vårt förhållningssätt som successivt leder till större glädje för oss och andra i vår omgivning.

Hela taket blommar



















Nu kommer ett recept som jag helt glömt bort men som smakar sommar. Ett bra sätt att göra något festligt och annorlunda med jordgubbarna.
Tyvärr finns det ingen bild så fantasin får användas.

Bredvid berget blommar nu min vita ros som jag fick av den snygge trädgårdsmästaren!

MOZZARELLA MED JORDGUBBAR, SPARRIS OCH JUNGFRUSALLAD

Min egen variant av Italienarnas klassiker Caprese. Ja byter ut de solmogna tomaterna mot solmogna jordgubbar!
4 mozzarellaostar
1 liter jordgubbar
1 rödlök i skivor
1 knippe sparris
1 ask jungfrusallad
1 kruka basilika
1 dl svarta oliver utan kärnor
DRESSING:
1 dl olivolja
3 msk vit balsamvinäger
Flingsalt och nymalen svartpeppar
TILL GARNERING:
Crema di balsamico
Riv mozzarellan i bitar. Halvera jordgubbarna och skiva löken tunt.
Blanda med jungfrusalladen och basilikabladen på ett vackert fat.
Dela sparrisen mitt itu och koka den i lättsaltat vatten i 1 minut. Häll av och spola i kallt vatten. Blanda ner i salladen.
Vispa ihop dressingen och häll de över. Garnera med oliver och Crema di balsamico.

1 kommentar:

  1. Trevligt att följa din blogg,Tack för tänkvärda ord.
    Kram Monica

    SvaraRadera