måndag 22 oktober 2012

Kladdkaka med kolaknäck




Koncentration

I eftermiddag har jag försökt läsa och få lite att fastna men ibland verkar det vara omöjligt att hitta den rätta "mooden".

Det blir istället världens godaste kladdkaka. Jag gjorde den igår och bjöd på och det blev succé'! En kaka som jag verkligen önskar att du tar dig tid att pröva. Lite söndags eller lördagsgodis måste man unna sig. 
Den är lätt att göra och man misslyckas inte. Lite gott att njuta av i höstrusket.
Bilden är tagen idag och det är få löv kvar nu på träden och det är ekarna som kämpar längst.



Vackraste och trevligaste hunden- Chabo!

Kladdkaka med kolaknäck
100 gr smält smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 ägg
200 gr mandel (kan bytas mot de nötter du gillar)
Kolaknäck:
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
1 tsk smör
Gör så här:
1.   175 grader i ugnen. Smörj och mjöla en ca 24 cm stor springform. Kläm gärna ett bakplåtspapper i botten.
2.   Hacka mandeln grovt. Smält smör.
3.   Blanda alla torra ingred. Tillsätt smör och ägg. Töm över allt i formen och strö över mandeln. Grädda i ca 30 min.
4.   Koka ganska kraftigt socker, sirap och grädde i 3-4 min tills det tjocknar lite. Ta av från värmen och rör ner smör och vanilj.
5.   Tag ut kakan och häll över den varma kolan. Låt den grädda ytterligare 7 min eller tills det bubblar ordentligt i glasyren.
6.   Låt kakan svalna och servera med vispgrädde och kanske lite färska hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar