onsdag 31 oktober 2012

Chili con Carne

 I Allhegonatid.

(hämtat ur bönboken,tradition och liv)

På Alla själars dag (sön) stannar vi upp till minne av dem som vi hållit av och i tacksamhet inför de gångna generationerna. Men dagen bjuder oss också möjligheten att ta några steg åt sidan och betrakta vår egen död. Det är en förmån att då och då låta medvetandet konfronteras med att inte heller mitt eget liv är oändligt. Vad innebär det för mina prioriteringar och mitt sätt att ta plats och leva i relationerna? Är mina livsmål goda och realistiska? Det går inte att leva maximalt meningsfullt dygnet runt, men genom att spegla mina livsval i insikten om livets ändlighet framträder det om livet är på rätt kurs.





Idag blir det bara ett litet snabbtips. Jag har förmånen att så här på hösten få en massa god älgfärs i min frys! Du som inte är så lyckligt lottad får gå till ICA och köpa dig lite nötfärs.

Gör som det står på påsen men lägg gärna till några gula lökar som du hackar och steker med färsen. Det drygar även ut det hela.
Du behöver:
1 påse knorr Chili con Carne
1 burk vita bönor i tomatsås
500 gram färs
Chilipulver (står inte på påsen men jag tar minst en halv burk)
Du  serverar med ett gott bröd.
Jag provade för någon vecka sedan att göra en avancerad Chili con Carne men konstaterade att denna är minst lika god. För många år sedan bjöd jag en dansk kock på detta när han var hos oss och jagade, han gav högsta betyget och jag berättade inte hela enkelheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar