fredag 5 oktober 2012

Rödbets lax


En dikt och en vacker förrätt

Det går inte att trösta!

Det har forskats kring "tröst". Astrid Nordberg på Umeå universitet har kommit fram till att man kan inte trösta men man kan ändå bli till tröst. Det handlar om modet att mötas vanmaktens och förtvivlans rum och våga vara närvarande där kanske i ordlösheten. Människan ber om närvaro inte tröst.
Igår var jag på intressant föreläsning med Lars Björlund, som har jobbat många år som sjukhuspräst, arbetar nu på Sigtunastiftelsen och är idag ute och föreläser. Jag önskar jag kunde återge alla ord från honom. Vilken livskunskap! Han har skrivit flera böcker så mycket går att finna där.
Ja i den djupaste förtvivlan kunna vara en lyssnare och inte en svarare, kanske bara ta emot och bekräfta den andres förtvivlan.


Jag ville vara en ängel
Inte för att jag då skulle få gyllene vingar.
Sådana behöver inte en riktig ängel.
Men jag skulle få kraft så det räcker för dig.
Jag kunde trösta som änglarna gör
eller hela
eller i varje fall hjälpa dig
så som du behöver det, i dag och i morgon.
(Jörg Zink - Mina tankar är hos dig)





RÖDBETS LAX


Laxen som man ska använda bör frysan i 2 dygn innan man gravar den. Efter man har lagt på alla ingredienser så ska den ligga i 48 timmar så här gäller det att ha framförhållning ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
mittenbiten av en laxsida ca 750 g
salt (svårt att säga hur mycket jag tog men ca 100 g kanske)
socker (samma här men ca 30 g)
rödbetor (ca 3 st stora)
5 cl vodka
en knippa färsk dill
1 st citron
Lägg laxen på i en form eller fat. Häll saltet över i ett jämnt lager. Samma sak med sockret. Skala och riv rödbetorna och fördela över laxen. Droppa över vodkan. Hacka dillen och fördela över laxen. Riv citronskalet och fördela över laxen. Avsluta med att klappa in alltihopa med laxen (ja, händerna blir röda).
Plasta in laxen. Ställ sedan något tungt på laxen, jag tog en tung mortel och ställde på ett fat. Ställ i kylen i 48 timmar.
(Detta recept tror jag att jag sett Jamie Oliver göra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar