måndag 8 april 2013

Musslor med persilja

Vätterstranden idag, IKEAs reklamkupp!

Dåligt med energi
Ibland är det stört omöjligt att fylla på med rätt energi.
Jag behöver både läsa och praktisera men det blir inte
så mycket av det hela. Annat kommer före som känns
roligare. Samtidigt när man är lite energitom så är det så
lätt att det kommer onödiga energitjuvar som jag annars
har väldigt lätt att lägga åt sidan. Människor som man
inte förstår sig på tar ibland onödigt mycket plats. Varför
är man sådan?
Jag har ett gammalt gulnat tidningsutklipp framför mig
vid skrivbordet. Det är sedan början av 2005, Expressen
och Pigge Werkelin. Något han sagt som ibland jag
måste gå tillbaka och läsa på.
"Alla har del krångliga människor kring sig , som suger
energi ur dem. Såna ska jag sortera bort"
Klokt och enkelt, eller hur!
Jag läser nu Malin Sävstams bok och hon skriver också
så klokt: "Ofta är andra människors synpunkter en
spegling av deras egna rädslor och bekymmer."



 



Tror att jag delat detta recept tidigare men nu har min duktige kock
ändrat lite och gjort dem ännu godare. Han gjorde dem i lördags och
det var dom absolut godaste musslorna jag ätit.
Här kommer det reviderade receptet:

LG:s egenkomponerade mussel recept.

(Tagit lite av det bästa i flera andra recept)




Till ett nät Musslor.

5  Charlottenlökar och lite färsk lök 
2  Vitlöksklyftor (ej för små) ta färsk vitlök och dubbla detta (4)

2  Tärningar Hönsbuljong
3  DL vitt smakrikt  vin. Gärna en Chardonay
3  DL Matlagningsgrädde.
2 dl slätbladig persilja eller mer!



1 Skala o finhacka löken finhacka även vitlök. Borsta o sortera Musslor

2 Fräs lök o i smör i en stor gryta därefter tillsätt  vinet o hönsbuljongen.
   Koka upp o lägg i Musslorna låt stormkoka under Lock i ca 2 min. Häll i grädden o låta koka    upp igen tillsammans  med persiljan
 
    Färdigt att servera med ett gott bröd o ett glas Sauvignon Blanc. Gärna Boulders Bank från Nya Zealand prisvärt vin.

Avslutar med lite bilder från ett favoritställe i Califonien, La Quinta! Njut av blommorna i vänta på våren.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar