tisdag 27 november 2012

Julsenap

Lite ruggigt att åka båt den 26.e nov
Tänd ljus!
För några dagar sedan lyssnade jag på Per-Arne Dahl, präst och en av Norges mest lästa författare.
Han berättar att när han kommer till domkyrkan i Oslo på lördag morgon strax efter Utöja. Ser han en flera hundra meter lång kö in till kyrkan. En diakon möter honom och säger att vi har bara 300 ljus - du måste åka och köpa 10 000 ljus till! Inom en kort stund fanns alla ljusen i kyrkan. Han berättar att efter 4,5 timmar var alla ljusen tända.....
Tänk så viktigt att vi har platser som vi kan gå till när förtvivlan sveper över oss. 
Han berättar om en man som tänt ett ljus och vill samtala. -Du ska inte tro att jag är här för att jag tror på Gud.
-Vad har för dig hit, undrar Per-Arne. - Ångersten har fört mig hit och det handlar om ensamhet, jag måste finna ett ställe där jag får gemenskap.
Tänk vad viktiga våra statskyrkor(Svenska kyrkan) är i vårt land. Trösklarna in dessa kyrkor är inte så höga som i våra frikyrkor - det är hela Svenska folkets kyrka!
Jag vet att jag har många oliktänkande när jag påstår att ingen ska gå ur Svenska Kyrkan. Jag är själv medlem i en frikyrka men jag betalar min kyrkoskatt med glädje. Finns det någon av er som vill att en enda Svensk Kyrka ska bomma igen sina portar och kanske läggas i malpåse eller säljas? Visst har de flesta av oss råd att betala för att våra fina folkmötesplatser ska få finnas kvar? 
Hoppas du också vill att Slottskyrkan ska finnas kvar i Jönköping.

Vackra Sofia
Idag ska du få ett recept på Monica Ahlbergs goda julsenap. Supergod och en fin present att ge bort. Enkel och lätt att göra!
Ett måste till julskinkan!

JULSENAP
1,25 dl rödvinsvinäger
1,25 dl ättika
100 gr gula senapsfrön
100 gr bruna senapsfrön
3 dl socker
Salt
3-4 tsk malen kryddnejlika.
Blanda samman vinäger och ättika, lägg i senapsfrö. Låt svälla i 2 dagar.
Mixa hälften av fröna till en slät massa, låt resten vara hela. Lägg allt i en kastrull och tillsätt socker. Värm sakta i 15 minuter och låt sockret smälta. Det får inte koka för då bränner det lätt.
Smaka av med salt och nejlikor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar