söndag 2 december 2012

Fikonmarmelad



Gerotranscendens

Nu har vargavintern kanske kommit. Ishotellet 2010
Ett nytt ord jag fått lära mig som menas att man lär på olika sätt känna sig själv bättre. Man blir till exempel också mer sparsmakad i valet av sitt umgänge, samtidigt som den goda, kontemplativa ensamheten blir viktigare. Man får också en ökad tolerans mot att inte förstå alla livets mysterier och ökar känslan av sammanhang framåt och bakåt i generationerna. Livstillfredsställelsen ökar normalt. För somliga är detta en utveckling som startar redan i tidig vuxenålder och kulminerar vid hög ålder.
Jag tycker att jag kan känna igen mig själv i vissa avseenden och med det menas det tydligen att jag börjar bli gammal!


Härlig säng i kylan


En god marmelad att använda till ostbrickan nu i adventstid. Det är även en fin liten present till någon du tycker om.

Min fikonmarmelad
500 gr torkade fikon
Vatten
4,5 dl socker
1 citron, skal och saft
100 gr skållad hackad mandel
1.   Blötlägg fikonen över natten. Koka dem mjuka i blötläggningsvattnet ca 10 min. Rör lite då och då
2.   Mixa fikonen ganska släta inte helt. Tillsätt socker och citron. Låt det sakta koka upp, och småkoka i  10 min. Rör hela tiden så det inte bränner.
3.   Hacka mandeln och låt den koka med ett par minuter. Töm upp på rena vackra burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar