lördag 8 december 2012

Jultips

Denna vackra handmålade gran hade Eva i sitt hem är du intresserad kan du få adress



Frälsarkransen

Jag har gjort mig en egen "frälsarkrans" originalet är skapat av Biskop Martin Lönnebo. Det är som ett radband där varje pärla har sin betydelse. Jag fick en beställning häromdagen, så jag skrev ner lite texter till varje pärla och skickade med. 
Texten som tillhörde "bekymmerslöshetspärlan"( den blå pärlan) hade en del som jag särskilt fastnade för.
Tycker det kan passa in i julstressen. 

"Moder Maria överräcker bekymmerslöshetens blå kappa. När du inte är tyngd av det onödiga kan du bära det nödvändiga. När du inte dignar under egna bördor, orkar du bära andras". 
I adventstid vill jag tillönska julefrid!


Nu vill jag dela lite jultips av diverse slag. Just nu kollade jag på tv, Jamie Oliver. Han hade ett vackert tips att kyla julsnapsen med eller vad du nu vill kyla. 
Ta en petflaska, skär bort överdelen och ställ i flaskan i mitten. Fyll med tex järnek, lite röda bär, enris, granris eller lite lingon om du har i frysen. Ställ in allt i frysen och ta fram när det är dax! 


























Julduken (som inte är någon duk egentligen)
med stora bäck- och böljor har jag köpt
på IKEA.
OFELIA 130x 170. Billig och vacker duk till
både Jul och Nyår.






Julskinkan har jag numera slutat att koka på spisen. Jag sätter termometern på 75 grader och ugnen på 175. Ugnsfast folie och nätet kvar på skinkan. Några lagerblad och kryddpepparkorn under och över skinkan. Det blir jättegott och jättesmidigt. Fall inte för att köpa färdigkokt skinka när det kan gå så här lätt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar