onsdag 12 december 2012

Teresia's FUDGE.

Theo och jag på besök, visst har min vän det fint! Kolla krubban!

Vackra advent!

Vill bjuda på Nils Bolanders fina dikt.

Bara ett vänligt leende,

en hälsning, varm och god,
kan vara nog att skänka 
en livstrött levnadsmod.

Bara en knuten näve,
och några bittra ord 
kan släcka en människas glädje 
och begå själamord. 

Ett bud på ett enkelt ark papper,
en enda fattig rad,
kan göra en mycket sorgsen 
så obeskrivligt glad. 

Bara två stränga ögon,
en tystnad, isande kall, 
är nog att bringa en ensam,
förtvivlad själ på fall. 

O, slösa med varma blickar 
och tala så milt och mjukt! 
Bara ömhet kan rädda
 det som är rolöst och sjukt. 

Endast den kärlek som brinner 
het av människotro, 
kan få ett vilset hjärtas
evighetsdröm att gro.
Utsikt över Linnesjön och Tallholmen




Victorias fina stjärnfönster
Idag ska jag förmedla Teresia Ottossons goda Fudge. Varje jul när jag var liten gick jag till "tant Tesia" och tiggde fudge.
Sjöbo

FUDGE
3 dl tunn grädde (tror att hon menar 50% mjölk och 50% grädde)
3 dl vispgrädde
600 gr socker
150 gr smör
4 msk kakao
på slutet i 200 gr skållad, hackad mandel.
Blandas i rostfri kastrull.
Rör ofta, koka ca 1 timma, tills det får
en annorlunda konsistens och släpper
kanterna liksom!
Ska bli mjölig och inte seg!
Töm upp och skär sedan i bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar