lördag 15 december 2012

Gravad lax med rödbetor



Julafton 2006 bara så ni minns!

Tips för sista minutenklappar!

Till din fiende, förlåtelse.
Till en motståndare, tolerans.
Till en vän, ditt hjärta-
Till varje barn,
ett gott föredöme.
Till alla, medmänsklighet.
Till dig själv, respekt.
(ur, Det är aldrig kört! Jul )


Igår var jag på fantastiskt trevlig glöggfest hos Inger.
Massor av god mat och många goda samtal. 
Vi började då prata julbord och då kom jag på
att Jamie Olivers lax var ju egentligen ämnad för
jul, så här kommer det igen!
Kan verkligen rekommenderas!




RÖDBETS LAX


Laxen som man ska använda bör frysan i 2 dygn innan man gravar den. Efter man har lagt på alla ingredienser så ska den ligga i 48 timmar så här gäller det att ha framförhållning ;-) Så här gjorde jag:




Ingredienser
mittenbiten av en laxsida ca 750 g
salt (svårt att säga hur mycket jag tog men ca 100 g kanske)
socker (samma här men ca 30 g)
rödbetor (ca 3 st stora)
5 cl vodka
en knippa färsk dill
1 st citron
Lägg laxen på i en form eller fat. Häll saltet över i ett jämnt lager. Samma sak med sockret. Skala och riv rödbetorna och fördela över laxen. Droppa över vodkan. Hacka dillen och fördela över laxen. Riv citronskalet och fördela över laxen. Avsluta med att klappa in alltihopa med laxen (ja, händerna blir röda).
Plasta in laxen. Ställ sedan något tungt på laxen, jag tog en tung mortel och ställde på ett fat. Ställ i kylen i 48 timmar.

1 kommentar:

  1. Finns ingen anledning att frysa laxen före användandet

    SvaraRadera