torsdag 20 december 2012

Kolasås

Hjärtat blöder!


Facebook är underligt, var du än befinner dig i världen nås du av snabba budskap!
Klockan 01.00 i natt och kl 07.00 där jag finns, nåddes jag av ett budskap som jag bara inte ville tro att det var sant. Det som inte fick hända hade hänt. Han som bara var en tonåring fick inte dö i denna hemska sjukdom som kallas cancer. 
Ett år har gått, jag befann mig då på samma plats som nu, när min bästa vän ringde och berättade vad som hänt honom. - Idag har denna fruktansvärda sjukdom tagit både min bästa vän och honom.............................!
Här tar orden slut, det finns egentligen inte så små ord att de duger nu.
Att trösta går inte. Vi får gråta med dem som gråter, kanske till gråten tar slut. 
Löftet återstår dock att "vi ska ses igen" och det bär oss över alla avgrunder.
"Det finns glädje bortom graven och en framtid full av sång" är en sång som jag inte orkar sjunga med i kväll, men så är det ändå!

Sören Kierkegaard ger oss dock ett ytterligare perspektiv på ordet tröst,- att trösta är att ge människor möjligheter, dvs att visa vänlighet och godhet och mobilisera den den kreativitet som behövs för att vi ska kunna föreslå konkreta vägval som kan ge hopp om framtid.

Detta går fort och lätt och är en favorit till både vuxna och barn!


Syster Annas fantastiska kolasås.
50 gr margarin
1 dl strösocker, knappt
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
0,5 dl grädde
Kokas i 2-3 min eller till lagom konsistens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar