måndag 25 juni 2012

1, 2, 3 = GLASS

Min lilla skapelse! Lätt gjort på ICAfoto.se.

Lite gammalt och lite nytt - blir till en underbar dessert.

Jag gör det lite enkelt för mig ibland. Till Jul gjorde jag en egen
liten kokbok och hade som julklappar till släkt o vänner.
Nu tar jag färdigskrivna recept och bilder ur min dator och
det går så snabbt.



På midsommardagen stod våra vänner från Stockholm för
en fransk inspirerad middag med svensk touch. Det svenska
på menyn var 500 gr direktimporterad Kalix rom.
Fattar ni om sex personer frossade!

Bara en av kvällens 6 frossande gäster förstod att det var en Fransk-inspirerad afton!

Ett gammalt beprövat recept är 1, 2, 3 glass.
Så här enkelt är det:

Läckert glassfat! Se recept nedan.
Du vispar 1 dl socker med 2 ägg, vitt och pösigt.
Blanda ner 3 dl vispad grädde och smaksätt med något 
gillar tex vanilj. Jag har prövat saffran vid jul eller
dajm allt funkar.
Fyll sedan en sockerkaksform och ställ i frysen.
Nu är glassen klar!!!!

Du garnerar som du känner för, här kommer beskrivningen
av bildens garnering:
Ananas-sallad: Skiva en färsk ananas i cm stora bitar. Blanda
ner rivet skal av lime och saften, florsocker samt citronmeliss
eller mynta.
Lägg denna sallad runt glassen, strö över färska blåbär och
granatäpple. I mitten färska hallon och jordgubbar.
Lite saffran strös över. 

1 kommentar:

  1. Tack Maria !
    En smakrik glass blir inte enklare än så här.
    Har själv försmak med cocos, färsk vaniljstång och citronskal som är riktigt fint strimlade med en liten mackapär som gör långa trådar, sest eller något ditåt.
    Har ävn gjort med kakao och oboy, cocos, löjligt gott till jordgubbar.
    Tack som sagt
    //pontus

    SvaraRadera