lördag 9 juni 2012

Sallad med lövbit

Mitt första inlägg blir en "nattablogg", - kanske för att det är kväll och solen håller på att gå ner över Linnesjön.
- kanske för att mycket är mörker runt omkring när man förlorar en livskamrat och vän.
- kanske för att vi tillsammans någon av de sista dagarna satt och läste en gammal smutsig receptbok och gladde oss över minnen kring varje maträtt.
- kanske för att efter natt kommer dag.
- kanske för att det som Tomas Tranströmmer säger: Det finns mitt i skogen finns en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse......




Här kommer en ljuvlig sallad som jag fått av min härliga syster i Göteborg. Mitt förslag är att du ställer en gammal wookpanna på glöden och steker köttet ute en ljum sommarkväll. Glöm bara inte koriandern!



Sallad med lövbit för 4 personer

600 gr lövbit
1 msk socker
2 msk kinesisk soja
2 msk rapsolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
1 tsk hackad chili

Blanda ihop marinad och strimla köttet. Blanda allt och låt stå i ca 30 min.

Lägg på serveringsfat eller individuell tallrik:
Crispsallad eller vad du har, rödlök, tomater, gurka. Koriander som garnering och så pressa över 1 st. limefrukt på salladen.

Stek köttet i het panna och torka ur all vätska.
Lägg köttet i mitten på tallriken och i salladen.
Strö gärna över lite feta ost. Anna  min syster tycker den är bäst den med”det blåa fåret på”.
Strö över lite oliver om du har det hemma och inte tycker det är onödigt att öppna!




2 kommentarer:

  1. Åh va fint du skriver! Lägger genast in din blogg bland mina favoriter! 
    Massor av kramar K

    SvaraRadera
  2. ååå! med tänkvärda ord och härliga bilder inspirerar du!det här kommer jag att följa! kram frida

    SvaraRadera