söndag 10 juni 2012

Jag har en plan!



Det är kul att skriva och blogga men inte varje dag. Planen är att jag kommer att lämna ett eller två recept per vecka, kanske några andra små ord då och då. Vad jag kan rekommendera är en gratis-app som heter "BLOGLOVIN" där du blir påmind när någon av dina bloggare skriver något- då missar du ingen!
Hoppas istället att samla ihop något att förmedla till varje gång. På Hotel Småland lyckades vi samla ihop en "receptskatt" under många år. Mat som har ätits av både 100-tals och 1000-tals personer där vi fick en enorm feedback. Recepten höll vi hårt om, men sedan jag och min familj sålde företaget 2009 känner jag mig fri att dela med mig av många beprövade rätter.

Idag blir det dock en "ö-favorit".  Ett recept jag gör varje sommar och njuter varje gång. Både lite smålyxigt, supergott och enkelt!  Dessa knyten kan du göra dagen innan lätt. Ta med till stranden på engångsgrill, sommar lunch i trädgården eller gör lite mindre paket som nattamat till sommarfesten.

Steg1: Mura en grill, gärna natursten!


Sommarknyte på grillen  / 4 port 

12 färskpotatisar
4 kokta ägg
2 färska rödlökar
2 askar anjovisfile’   a’ 125 gr
1 krm salt
1 krm peppar
75gr smör, 
gräslök, persilja & dill så mkt du önskar



Koka potatisen med skalet på, svalna och skär i bitar. Skala och hacka äggen, skiva löken.
Fördela potatisen på fyra folieark, lägg på ägg, lök och ansjovis. Salta och peppra. Lägg på kryddgrönt. Skär smöret i bitar överst.  Vik ihop i paket och nyp till ordentligt.
Lägg paketen på grillen i ca 10 minuter.


När du murat en grill tillsammans med din Mormor kan du sitta så här och värma dina sommarknyten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar