onsdag 13 juni 2012

SURLAX

Snart är det midsommar.....jag är sur på livet och känner inte för midsommar. Vi har firat midsommar tillsammans så länge jag kan minnas, minst 35 år och nu är hon inte här!
Jag valde att att ge receptet på Surlax för att vi serverat det på julborden och fått enorm respons och jag tycker den passar som ett komplement till sillen.
Alltså inte bara för att jag är sur, utan för att min erfarenhet har lärt mig att livet går faktiskt vidare på ett annat sätt och att mat trots allt kan vara gott. Sura kan man göra då och då, men på midsommarafton då hoppas jag det räcker med surlax- vi får se! Supergott är det iallafall!


SURLAX
Det här behövs:
1 kg skinn och benfri färsk laxfile
2 medelstora gula lökar
Till lagen:
12 dl vatten
3 dl ättiksprit
7,5 dl socker
1 tsk hel vitpeppar
1 tsk hela kryddnejlikor
1 tsk gula senapsfrön
2-3 lagerblad
Gör så här:
1.     Gnid in laxen med ca 1 dl salt,
Låt ligga i 2 tim. Skrapa sedan bort
saltet  och skär laxen i 2 x 2 cm stora kuber.
2.     Koka samtiga ingredienser i lagen och låt svalna.
3.     Skär löken i tunna skivor
4.     Varva lax och lök i en burk eller skål. Slå över
den kalla lagen och täck burken.


Låt stå i ca 2 dygn före servering

2 kommentarer:

  1. Det kommer att kännas så tomt och konstigt utan Cina på midsommar :( :( :(

    Jag tycker mycket om din blogg, Ia. Fortsätt skriva som du gör.

    Vi ses på fredag. Varma kramar //Emma
    www.emmasutsida.se

    SvaraRadera